Kan iemand goede software voor bestandsherstel voor Mac aanbevelen?

Ik heb per ongeluk enkele belangrijke bestanden van mijn Mac verwijderd en besefte dat er geen back-up van was gemaakt. Ik ben op zoek naar betrouwbare bestandsherstelsoftware voor Mac die kan helpen documenten en foto’s terug te halen zonder meer gegevensverlies te veroorzaken. Als iemand een betrouwbare Mac-tool voor gegevensherstel heeft gebruikt, zou ik de hulp echt waarderen.

Ik liep hiertegenaan nadat ik een externe SSD had gewist tijdens een herinstallatie van macOS. Domme fout, dure les. Daarna heb ik een hele stapel herstelapps getest, en degene waar ik steeds op terugkwam was Disk Drill.

Veel herstelapps voor Mac zien er netjes uit op screenshots, maar vallen door de mand zodra je een scan start. Ik zag trage indexering, kapotte previews, vreemde APFS-ondersteuning, van alles. Disk Drill voelde stabieler aan op nieuwere Macs. Het draait prima op Apple Silicon, leest APFS, HFS+ en exFAT, en de stappen waren eenvoudig genoeg zonder dat ik een half uur door menu’s hoefde te graven.

De previewfunctie bleek belangrijker dan ik had verwacht. Voordat ik betaalde, controleerde ik herstelde documenten, foto’s, videoclips en PSD’s om te zien of ze bruikbaar waren. Sommige tools gooien een enorme lijst met zogenaamd gevonden bestanden eruit, waarna de helft beschadigd of leeg blijkt te zijn. Deze was beter in het laten zien wat nog intact was.

Wat ik er handig aan vond:

1. Byte-voor-byte schijfback-up voor schijven die beginnen uit te vallen
  2. S.M.A.R.T.-statuscontroles
  3. Opschonen van dubbele bestanden
  4. Recovery Vault-bescherming
  5. Advanced Camera Recovery voor beschadigde videobestanden

De schijfimage-optie is het onderdeel waarvoor ik het geïnstalleerd zou houden. Als je schijf begint te klikken, van het bureaublad verdwijnt of willekeurig opnieuw verbinding maakt, is die eerst klonen vaak de veiligere zet. Daar kwam ik iets te laat achter.

Als je met zwaardere dingen te maken hebt, RAID, beschadigde partities, NAS-systemen, dan is R-Studio het bekijken waard. Veel sysadmin-types vertrouwen erop voor lastige herstelklussen. Ik heb het ook geprobeerd. Snel, geen twijfel mogelijk. Maar voor gewone mensen voelt de interface alsof je een controlekamer binnenloopt zonder labels. Als je van detail op bestandsniveau houdt, kun je ermee overweg. Zo niet, dan heb je er na tien minuten al een hekel aan.

Ik heb ook wat tijd doorgebracht met iBoysoft Data Recovery. Het ging beter om met APFS dan ik had verwacht, dus daarvoor geef ik het krediet. Mijn probleem was de prijsstelling. Het bleef sterk sturen richting abonnementsplannen, en ik ben het zat dat software dat doet voor een eenmalige herstelklus.

PhotoRec heeft nog steeds een plek als gratis je harde limiet is. Ik heb het eerder gebruikt. Het haalt bestanden terug op basis van bestandskenmerken, wat betekent dat je de data vaak terugkrijgt, maar bestandsnamen en mapstructuur meestal weg zijn. Op een grote schijf wordt de uitvoer al snel een rommeltje. Dan eindig je met het handmatig sorteren van duizenden bestanden, en dat is niet leuk. Het werkt wel. Ruw, maar het werkt.

Eén onderdeel slaan mensen vaak over, en dit is belangrijker dan welke app je kiest. Het succes van herstel hangt sterk af van wat er na het dataverlies is gebeurd. Als je de Mac bent blijven gebruiken alsof er niets aan de hand was, vooral met een SSD, dan dalen je kansen snel omdat nieuwe schrijfacties oude data beginnen te vervangen.

Als je iets belangrijks bent kwijtgeraakt, doe dan eerst dit:

1. Stop met het gebruiken van de schijf
  2. Installeer geen herstelsoftware op dezelfde schijf
  3. Sla herstelde bestanden op een andere schijf op
  4. Als de schijf instabiel is, maak dan eerst een image voordat je herstel probeert

Van wat ik heb gezien, veranderde het doen van die vier dingen het resultaat meer dan wisselen tussen herstelapps.

Als je het korte antwoord wilt, is Disk Drill de makkelijkste plek om te beginnen op Mac. Het gaat meestal goed om met verwijderde documenten en foto’s, en de preview is handig voordat je geld uitgeeft. Ik ben het op één punt eens met @mikeappsreviewer, APFS-ondersteuning is erg belangrijk op nieuwere Macs.

Ik zou het in dit geval niet helemaal eens zijn over R-Studio. Het is geweldig, maar voor gewone onbedoelde verwijdering voelt het als te veel van het goede en het vertraagt mensen. Als je nog een degelijke Mac-optie wilt, is Data Rescue ook het bekijken waard. Het bestaat al eeuwig, en in mijn tests was het beter in het geordend houden van bestandstypen, maar langzamer bij grote SSD-scans.

Kleine regel die belangrijker is dan de app. Herstel naar een andere schijf. Als je verwijderde bestanden op de interne SSD stonden, blijf daar dan niet dingen installeren en hopen op het beste. SSD trim is meedogenloos.

Als je bestanden onlangs zijn verwijderd, probeer dan eerst Disk Drill. Als Schijfhulpprogramma schijffouten toont of de Mac vastloopt tijdens scans, stop dan en stap over op een professionele dienst voordat het erger wordt.

Voor gebruikerskeuzes naast elkaar is deze thread nuttig:
beste aanbevelingen voor Mac-software voor gegevensherstel van Reddit-gebruikers

Mijn volgorde zou zijn:

1. Disk Drill voor gebruiksgemak en preview
  2. Data Rescue voor nette bestandssortering
  3. PhotoRec als je iets gratis nodig hebt en rommel niet erg vindt

Hopelijk heb je sinds het verwijderen niet veel naar de schijf geschreven. Dat bepaalt veel.

Ik zou dit eigenlijk opsplitsen op basis van wat er is verwijderd en waar het was opgeslagen, omdat mensen alle tools voor Mac-herstel op één hoop gooien terwijl ze echt niet hetzelfde zijn.

Voor gewone onbedoelde verwijdering op een Mac-SSD is Disk Drill waarschijnlijk de meest praktische plek om te beginnen. Ik zeg niet dat @mikeappsreviewer of @espritlibre ongelijk hebben, maar ik denk dat mensen soms de “functielijst” overschatten en de basis onderschatten: scankwaliteit, voorbeelden, en of de app eenvoudig genoeg is zodat je het niet erger maakt terwijl je in paniek bent. Disk Drill doet die onderdelen goed.

Waar ik het enigszins oneens ben met de gebruikelijke aanbevelingen is PhotoRec. Ja, het is gratis, maar voor documenten en familiefoto’s? Ik zou de meeste Mac-gebruikers daar niet als eerste naartoe sturen, tenzij je budget letterlijk nul is. Het kan herstel veranderen in een enorme rommellade vol bestanden zonder naam. Technisch indrukwekkend, praktisch irritant.

Nog twee andere Mac-opties die het bekijken waard zijn:

• EaseUS Data Recovery Wizard for Mac
    Vrij beginnersvriendelijk. Ik ben niet dol op het prijsmodel, maar de interface is eenvoudig en het is behoorlijk geschikt voor basisherstel van verwijderde bestanden.

• Stellar Data Recovery for Mac
    Gemengde reputatie afhankelijk van het geval, maar ik heb gezien dat het goed werkt met foto’s en kantoordocumenten. Wel trager dan ik had gewild.

Mijn eerlijke ranglijst voor normale gebruikers:

1. Disk Drill
  2. EaseUS
  3. Stellar

Als de bestanden superbelangrijk zijn en de schijf geluiden maakt, koppel die dan los en stop met doe-het-zelfgedoe. Serieus. Dat is het punt waarop software-aanbevelingen niet meer belangrijk zijn.

Ook, als je een snel visueel overzicht wilt, is dit best de moeite waard om te bekijken: beste Mac-dataherstelsoftware voor verwijderde bestanden en foto’s

Belangrijk punt: als de verwijderde bestanden op je interne SSD stonden, is tijd heel belangrijk. SSD’s kunnen nogal meedogenloos zijn als het gaat om permanent opruimen, dus blijf de Mac niet gebruiken alsof er niets is gebeurd.