Jag råkade av misstag radera några viktiga filer från min Mac och insåg att de inte var säkerhetskopierade. Jag letar efter pålitlig filåterställningsprogramvara för Mac som kan hjälpa till att återställa dokument och foton utan att orsaka mer dataförlust. Om någon har använt ett pålitligt dataåterställningsverktyg för Mac skulle jag verkligen uppskatta hjälpen.
Jag råkade ut för det här efter att jag raderade en extern SSD under en ominstallation av macOS. Dumt misstag, dyrköpt läxa. Jag testade en hög återställningsappar efter det, och den jag hela tiden återkom till var Disk Drill.
Många återställningsappar för Mac ser rena och snygga ut på skärmbilder, men faller ihop så fort man börjar en skanning. Jag såg långsam indexering, trasiga förhandsvisningar, konstigt APFS-stöd, allt möjligt. Disk Drill kändes stabilare på nyare Macar. Det fungerar fint på Apple Silicon, läser APFS, HFS+ och exFAT, och stegen var tillräckligt enkla utan att behöva gräva i menyer i en halvtimme.
Förhandsvisningsfunktionen betydde mer än jag hade väntat mig. Innan jag betalade kontrollerade jag återställda dokument, foton, videoklipp och PSD-filer för att se om de gick att använda. Vissa verktyg spottar ur sig en enorm lista med hittade filer, och sedan är hälften av dem skadade eller tomma. Den här var bättre på att visa vad som fortfarande var intakt.
Det jag tyckte var användbart i det:
- Byte-för-byte-diskbackup för enheter som börjar fallera
- S.M.A.R.T.-statuskontroller
- Rensning av dubblettfiler
- Recovery Vault-skydd
- Advanced Camera Recovery för uppbrutna videofiler
Alternativet för diskavbildning är den del jag skulle behålla installerad för. Om din enhet börjar klicka, försvinner från skrivbordet eller återansluter slumpmässigt, är det ofta säkrare att klona den först. Det lärde jag mig lite för sent.
Om du har att göra med tyngre saker, RAID, skadade partitioner, NAS-enheter, då är R-Studio värt att titta på. Många sysadmin-typer litar på det för jobbiga återställningsjobb. Jag testade det också. Snabbt, utan tvekan. Men för vanliga människor känns gränssnittet som att kliva in i ett kontrollrum utan etiketter. Om du gillar detaljer på filsystemnivå kommer du att trivas med det. Om inte kommer du att hata det efter tio minuter.
Jag tillbringade också lite tid med iBoysoft Data Recovery. Det hanterade APFS bättre än jag väntade mig, så det ska få erkännande för det. Mitt problem var prissättningen. Det lutade hela tiden åt prenumerationsplaner, och jag är trött på att programvara gör så för engångsjobb med återställning.
PhotoRec har fortfarande sin plats om gratis är din absoluta gräns. Jag har använt det tidigare. Det hämtar filer efter signatur, vilket betyder att du ofta får tillbaka datan, men filnamn och mappstruktur är oftast borta. På en stor enhet blir resultatet snabbt en röra. Du får sitta och sortera tusentals filer för hand, vilket inte är roligt. Det fungerar ändå. Grovt, men det fungerar.
En del som folk hoppar över, och det här spelar större roll än vilken app du väljer. Hur lyckad återställningen blir beror mycket på vad som hände efter dataförlusten. Om du fortsatte använda Macen som om inget hade hänt, särskilt med en SSD, sjunker dina chanser snabbt eftersom nya skrivningar börjar ersätta gammal data.
Om du förlorade något viktigt, gör detta först:
- Sluta använda enheten
- Installera inte återställningsprogrammet på samma enhet
- Spara återställda filer på en annan enhet
- Om enheten är instabil, skapa en avbild innan du försöker med återställning
Av det jag såg förändrade de fyra sakerna resultatet mer än att byta mellan olika återställningsappar.
Om du vill ha det korta svaret är Disk Drill det enklaste stället att börja på Mac. Det brukar hantera raderade dokument och foton bra, och förhandsvisningen är användbar innan du lägger pengar. Jag håller med @mikeappsreviewer om en sak, APFS-stöd betyder mycket på nyare Mac-datorer.
Jag håller dock inte riktigt med om R-Studio i det här fallet. Det är jättebra, men för vanlig oavsiktlig radering känns det som överkurs och saktar ner folk. Om du vill ha ett annat stabilt Mac-alternativ är Data Rescue också värt att titta på. Det har funnits hur länge som helst, och i mina tester var det bättre på att hålla filtyper organiserade, men långsammare vid stora SSD-skanningar.
En liten regel som betyder mer än appen. Återställ till en annan enhet. Om dina raderade filer låg på den interna SSD:n ska du inte fortsätta installera saker där och hoppas på det bästa. SSD trim är brutalt.
Om dina filer raderades nyligen, prova Disk Drill först. Om Skivverktyg visar enhetsfel eller om Macen fryser under skanningar, stanna och byt till en professionell tjänst innan det blir värre.
För användarval sida vid sida är den här tråden användbar:
bästa rekommendationerna för Mac-programvara för dataåterställning från Reddit-användare
Min ordning skulle vara:
- Disk Drill för enkelhet och förhandsvisning
- Data Rescue för ren filsortering
- PhotoRec om du behöver gratis och inte har något emot röra
Förhoppningsvis har du inte skrivit mycket till enheten sedan raderingen. Den delen avgör mycket.
Jag skulle faktiskt dela upp detta efter vad som raderades och var det lagrades, eftersom folk klumpar ihop alla verktyg för Mac-återställning och de är verkligen inte samma sak.
För vanlig oavsiktlig radering på en Mac-SSD är Disk Drill förmodligen den mest praktiska platsen att börja på. Säger inte att @mikeappsreviewer eller @espritlibre har fel, men jag tycker att folk ibland översäljer “funktionslistan” och undersäljer grunderna: skanningskvalitet, förhandsvisningar och om appen är tillräckligt enkel så att du inte gör situationen värre medan du får panik. Disk Drill gör de delarna bra.
Där jag inte riktigt håller med om de vanliga rekommendationerna är PhotoRec. Visst, det är gratis, men för dokument och familjefoton? Jag skulle inte rekommendera de flesta Mac-användare att börja där om inte din budget bokstavligen är noll. Det kan förvandla återställning till en gigantisk skräplåda med namnlösa filer. Tekniskt imponerande, praktiskt irriterande.
Två andra Mac-alternativ som är värda att kolla:
-
EaseUS Data Recovery Wizard for Mac
Ganska nybörjarvänligt. Jag gillar inte riktigt prismodellen, men gränssnittet är lätt att använda och det är helt okej för grundläggande återställning av raderade filer. -
Stellar Data Recovery for Mac
Blandat rykte beroende på fallet, men jag har sett det fungera bra med foton och Office-dokument. Långsammare än jag hade velat, dock.
Min ärliga ranking för vanliga användare:
- Disk Drill
- EaseUS
- Stellar
Om filerna är superviktiga och enheten låter konstigt, koppla bort den och sluta med gör-det-själv-grejer. Allvarligt. Det är där rekommendationer om programvara slutar spela roll.
Om du också vill ha en snabb visuell överblick är detta värd att titta på: bästa Mac-programvaran för dataåterställning för raderade filer och foton
Viktig sak: om de raderade filerna låg på din interna SSD spelar tiden stor roll. SSD:er kan vara ganska brutala när det gäller permanent rensning, så fortsätt inte använda din Mac som om ingenting har hänt.