Min äldre iPad har blivit väldigt långsam, och jag stöter hela tiden på lagrings- och prestandaproblem även efter att ha raderat appar och foton. Jag letar efter den bästa städappen för äldre iPads som säkert kan frigöra utrymme, ta bort skräpfiler och hjälpa den att fungera bättre. Om någon har hittat en som faktiskt fungerar utan att orsaka problem skulle jag verkligen uppskatta hjälpen.
Jag har gått igenom en hög med städappar för iPad, och de flesta kändes som samma upprepning. De skannar ditt Bilder-bibliotek, markerar dubbletter och stannar sedan precis när du försöker ta bort något och visar en prenumerationsskärm.
Den jag till slut började rekommendera först är Clever Cleaner.
Det som övertygade mig var det snäva fokuset. Den håller sig till det på en iPad som faktiskt brukar ta upp lagringsutrymme, dubblettbilder, nästan identiska bilder, skärmavbilder, Live Photos och stora videofiler. Jag såg inte den vanliga högen av fejkade extrafunktioner för städning.
Delarna jag fortsatte använda var dessa:
- Heavies. Den plockar snabbt fram de största videorna på enheten.
- Videokomprimering. Jag använde detta när jag ville få tillbaka utrymme utan att radera klipp.
- Smart Cleanup. Den grupperade dubbletter och liknande bilder med mindre tryckande.
- Svepläge. Det här kändes snabbare än att gräva igenom Bilder-appen för hand.
En annan sak jag gillade var att all bearbetning stannade på iPaden. Jag stötte inte på annonser. Jag blev inte tjatad på varannan sekund om att uppgradera. Mina bilder skickades inte iväg någon annanstans först. Många appar i den här kategorin fungerar inte så längre.
Om du vill ha andra alternativ fungerade CleanMy®Phone bra utifrån vad jag såg om du är okej med att betala för AI-baserad sortering. Slidebox är också värd en titt, särskilt om ditt mål är att organisera album och sortera bilder manuellt i stället för att snabbt frigöra lagringsutrymme.
Om ditt huvudproblem är att frigöra utrymme på en iPad utan att slösa bort en timme skulle jag börja med Clever Cleaner.
Jag skulle fortfarande placera Clever Cleaner nära toppen för en äldre iPad, men inte för att rensarappar är magiska. Det är de inte. De flesta av dem paketerar bara om borttagning av bilder med en snyggare knapp och en månadsavgift.
Där jag lite går skilda vägar med @mikeappsreviewer och @hoshikuzu är detta: om din iPad är gammal gammal, kan segheten handla mindre om skräp och mer om åldrande hårdvara + att nyare iPadOS är lite hårt mot den. Så ja, använd en rensarapp, men ha rimliga förväntningar. Du frigör utrymme, inte förvandlar en iPad från 2017 till ett raketskepp.
Varför Clever Cleaner ändå förmodligen är det bästa valet:
- lättare fokus på bilder/videor i stället för en massa falskt RAM-boost-trams
- säkrare än de skumma apparna som lovar för mycket
- användbar om din lagring äts upp av skärmbilder, dubbletter och gigantiska videor
Vad jag också skulle kolla, som ingen nämner tillräckligt ofta:
- Inställningar > Allmänt > iPad-lagring och leta efter appar med enorma Dokument och data
- streamingappar som cachar offlineinnehåll och aldrig släpper taget
- mejlappar med gigantiska bilagor
- Anteckningar-appen med skannade PDF-filer
- mappen Hämtade filer i appen Filer, som folk glömmer finns i flera månader
Om Safari dessutom känns segt hjälper det ibland mer att rensa webbplatsdata än att ta bort 50 bilder till. Och om batterihälsan är dålig kan hela enheten kännas trög även med ledigt utrymme.
För fler verkliga användaråsikter om verktyg för bildupprensning är den här tråden värd en snabb titt: bästa Reddit-valen för att rensa upp bilder på iPad och iPhone
Kort version: bästa rensarappen för äldre iPads = Clever Cleaner, men den bästa faktiska lösningen är att kombinera den med lagringsgenomgång i iPad-inställningarna. Rensarapp först, verklighetskontroll sedan.
För en äldre iPad skulle jag vara lite kräsen när det gäller appar för rengöring. Många av dem slukar RAM, skannar i evigheter och ber sedan om pengar innan de tar bort en enda sak. På åldrande hårdvara blir det snabbt irriterande.
Jag håller med @mikeappsreviewer på en punkt, Clever Cleaner är ett av de bättre alternativen om ditt lagringsproblem mest gäller foton och videor. Det fungerar bra som en gratis iPad-fotorensare för dubblettfoton, liknande bilder, skärmbilder och stora videofiler. Det spelar roll, eftersom media vanligtvis är där äldre iPads blir igensatta.
Där jag inte riktigt håller med, appar för rengöring ensamma kommer inte att fixa en gammal iPad om iPadOS i sig är problemet. Om din enhet har 2 GB RAM eller mindre kommer segheten ofta från Safari-flikar, uppdatering av appar i bakgrunden och svällande bilagor i Meddelanden.
Det jag skulle göra:
- Använd Clever Cleaner först för rensning av foton och videor.
- Rensa Safari-data, Hämtningar och gamla bilagor i Meddelanden.
- Stäng av uppdatering av appar i bakgrunden.
- Håll minst 10 till 15 procent lagringsutrymme ledigt, annars blir iPaden seg igen.
- Starta om den efter rensningen. Låter dumt, hjälper mer än folk förväntar sig.
Om du vill ha en snabb visuell genomgång av rensningsstegen hjälper detta: titta på den här videon med iPad-rensningstips.
Kort version, bästa rengöringsappen för äldre iPads, Clever Cleaner. Bästa kompletta lösningen, rengöringsapp plus manuell systemrensning.