Kan noen anbefale god programvare for filgjenoppretting for Mac?

Jeg slettet ved et uhell noen viktige filer fra Mac-en min og oppdaget at de ikke var sikkerhetskopiert. Jeg ser etter pålitelig filgjenopprettingsprogramvare for Mac som kan hjelpe med å gjenopprette dokumenter og bilder uten å forårsake mer datatap. Hvis noen har brukt et pålitelig Mac-verktøy for datagjenoppretting, hadde jeg virkelig satt pris på hjelpen.

Jeg støtte på dette etter at jeg slettet en ekstern SSD under en reinstallasjon av macOS. Dum feil, dyr lærepenge. Jeg testet en haug med gjenopprettingsapper etter det, og den jeg stadig kom tilbake til var Disk Drill.

Mange gjenopprettingsapper for Mac ser ryddige ut på skjermbilder, men faller fra hverandre så snart du starter en skanning. Jeg så treg indeksering, ødelagte forhåndsvisninger, merkelig APFS-støtte, alt sammen. Disk Drill virket mer stabil på nyere Mac-er. Den kjører fint på Apple Silicon, leser APFS, HFS+ og exFAT, og trinnene var enkle nok uten å måtte lete i menyer i en halvtime.

Forhåndsvisningsfunksjonen betydde mer enn jeg forventet. Før jeg betalte, sjekket jeg gjenopprettede dokumenter, bilder, videoklipp og PSD-filer for å se om de var brukbare. Noen verktøy spytter ut en enorm liste med funne filer, og så er halvparten av dem korrupte eller tomme. Denne var bedre til å vise hva som fortsatt var intakt.

Det jeg syntes var nyttig med den:

1. Byte-for-byte diskbackup for disker som begynner å svikte
  2. S.M.A.R.T.-statussjekker
  3. Opprydding av dupliserte filer
  4. Recovery Vault-beskyttelse
  5. Advanced Camera Recovery for oppdelte videofiler

Diskavbildningsalternativet er den delen jeg ville beholdt installert for. Hvis disken din begynner å klikke, forsvinner fra skrivebordet eller kobler til igjen tilfeldig, er det ofte tryggere å klone den først. Det lærte jeg litt for sent.

Hvis du har med tyngre ting å gjøre, RAID, skadede partisjoner, NAS-bokser, så er R-Studio verdt en titt. Mange sysadmin-typer stoler på det for stygge gjenopprettingsjobber. Jeg prøvde det også. Raskt, ingen tvil. Men for vanlige folk føles grensesnittet som å gå inn i et kontrollrom uten merkelapper. Hvis du liker detaljer på filsystemnivå, kommer du overens med det. Hvis ikke, vil du hate det innen ti minutter.

Jeg brukte også litt tid med iBoysoft Data Recovery. Det håndterte APFS bedre enn jeg forventet, så det skal få honnør for det. Problemet mitt var prisingen. Det lente seg hele tiden mot abonnementsplaner, og jeg er lei av at programvare gjør det for engangs gjenopprettingsarbeid.

PhotoRec har fortsatt sin plass hvis gratis er den absolutte grensen din. Jeg har brukt det før. Det henter filer etter signatur, noe som betyr at du ofte får dataene tilbake, men filnavn og mappestruktur er som regel borte. På en stor disk blir resultatet raskt et rot. Du ender opp med å sortere tusenvis av filer for hånd, og det er ikke gøy. Det fungerer, da. Røft, men det fungerer.

En del folk hopper over, og dette betyr mer enn appen du velger. Hvor vellykket gjenopprettingen blir, avhenger mye av hva som skjedde etter datatapet. Hvis du fortsatte å bruke Mac-en som om ingenting hadde skjedd, spesielt med en SSD, faller sjansene dine raskt fordi nye skrivinger begynner å erstatte gamle data.

Hvis du mistet noe viktig, gjør dette først:

1. Slutt å bruke disken
  2. Ikke installer gjenopprettingsprogramvare på samme disk
  3. Lagre gjenopprettede filer på en annen disk
  4. Hvis disken er ustabil, lag et image før du prøver gjenoppretting

Ut fra det jeg så, endret det å gjøre de fire tingene resultatet mer enn å bytte mellom gjenopprettingsapper.

Hvis du vil ha det korte svaret, er Disk Drill det enkleste stedet å starte på Mac. Det pleier å håndtere slettede dokumenter og bilder godt, og forhåndsvisningen er nyttig før du bruker penger. Jeg er enig med @mikeappsreviewer på ett punkt, APFS-støtte betyr veldig mye på nyere Mac-er.

Jeg er litt uenig om R-Studio i dette tilfellet. Det er flott, men ved vanlig utilsiktet sletting føles det som overkill og bremser folk. Hvis du vil ha et annet solid Mac-alternativ, er Data Rescue også verdt å se på. Det har eksistert i evigheter, og i testene mine var det bedre til å holde filtyper organisert, men tregere på store SSD-skanninger.

En liten regel som betyr mer enn appen. Gjenopprett til en annen disk. Hvis de slettede filene dine var på den interne SSD-en, ikke fortsett å installere ting der og håpe på det beste. SSD trim er brutalt.

Hvis filene dine ble slettet nylig, prøv Disk Drill først. Hvis Diskverktøy viser diskfeil eller Mac-en fryser under skanninger, stopp og bytt til en profesjonell tjeneste før ting blir verre.

For side ved side-brukervalg er denne tråden nyttig:
beste anbefalinger for Mac-datagjenopprettingsprogramvare fra Reddit-brukere

Min rekkefølge ville være:

1. Disk Drill for enkelhet og forhåndsvisning
  2. Data Rescue for ryddig filsortering
  3. PhotoRec hvis du trenger gratis og ikke har noe imot rot

Forhåpentligvis har du ikke skrevet mye til disken siden slettingen. Den delen avgjør mye.

Jeg ville faktisk delt dette opp etter hva som ble slettet og hvor det var lagret, fordi folk slår sammen alle verktøy for Mac-gjenoppretting, og de er egentlig ikke like.

For vanlig utilsiktet sletting på en Mac SSD er Disk Drill sannsynligvis det mest praktiske stedet å starte. Ikke at @mikeappsreviewer eller @espritlibre tar feil, men jeg synes folk noen ganger overselger funksjonslisten og underselger det grunnleggende: skannekvalitet, forhåndsvisninger og om appen er enkel nok til at du ikke gjør ting verre mens du får panikk. Disk Drill gjør de delene bra.

Der jeg er litt uenig med de vanlige anbefalingene er PhotoRec. Ja, det er gratis, men for dokumenter og familiebilder? Jeg ville ikke anbefalt de fleste Mac-brukere å starte der med mindre budsjettet ditt bokstavelig talt er null. Det kan gjøre gjenoppretting til en enorm roteskuff med navnløse filer. Teknisk imponerende, praktisk irriterende.

To andre Mac-alternativer som er verdt å sjekke:

• EaseUS Data Recovery Wizard for Mac
    Ganske nybegynnervennlig. Jeg er ikke så glad i prismodellen, men grensesnittet er enkelt, og det er greit for grunnleggende gjenoppretting av slettede filer.

• Stellar Data Recovery for Mac
    Blandet rykte avhengig av tilfellet, men jeg har sett det fungere fint med bilder og Office-dokumenter. Tregere enn jeg ønsket, riktignok.

Min ærlige rangering for vanlige brukere:

1. Disk Drill
  2. EaseUS
  3. Stellar

Hvis filene er veldig viktige og disken lager lyder, koble den fra og slutt med gjør-det-selv-opplegg. Seriøst. Det er der anbefalinger om programvare slutter å ha betydning.

Hvis du også vil ha en rask visuell oppsummering, er dette verdt å se på: beste Mac-programvare for datagjenoppretting av slettede filer og bilder

Viktig poeng: hvis de slettede filene lå på den interne SSD-en din, betyr tiden veldig mye. SSD-er kan være ganske nådeløse når det gjelder permanent opprydding, så ikke fortsett å bruke Mac-en som om ingenting har skjedd.