Min ældre iPad er blevet virkelig langsom, og jeg støder hele tiden på lager- og ydeevneproblemer, selv efter at have slettet apps og billeder. Jeg leder efter den bedste rengøringsapp til ældre iPads, som sikkert kan frigøre plads, fjerne junkfiler og hjælpe den med at køre bedre. Hvis nogen har fundet en, der faktisk virker uden at skabe problemer, vil jeg virkelig sætte pris på hjælpen.
Jeg har været igennem en bunke oprydningsapps til iPad, og de fleste af dem føltes som den samme gentagelse. De scanner dit Fotos-bibliotek, markerer dubletter og stopper så lige, når du prøver at fjerne noget, for derefter at vise en abonnementsboks.
Den, jeg endte med først at anbefale til folk, er Clever Cleaner.
Det, der overbeviste mig, var det snævre fokus. Den holder sig til det på en iPad, som normalt virkelig optager lagerplads: dublerede billeder, næsten ens billeder, skærmbilleder, Live Photos og store videofiler. Jeg så ikke den sædvanlige bunke af falske ekstra oprydningsfunktioner.
De dele, jeg blev ved med at bruge, var disse:
- Heavies. Den viser hurtigt de største videoer på enheden.
- Videokomprimering. Jeg brugte dette, når jeg ville frigøre plads uden at slette klip.
- Smart Cleanup. Den grupperede dublerede og lignende billeder med færre tryk.
- Swipe-tilstand. Det føltes hurtigere end at grave sig gennem Fotos-appen manuelt.
En anden ting, jeg kunne lide, var, at al behandling blev på iPad’en. Jeg stødte ikke på reklamer. Jeg blev ikke plaget hvert par sekunder om at opgradere. Mine billeder blev ikke først sendt et andet sted hen. Mange apps i denne kategori fungerer ikke sådan længere.
Hvis du vil have andre muligheder, fungerede CleanMy®Phone fint ud fra det, jeg så, hvis du er okay med at betale for AI-baseret sortering. Slidebox er også værd at kigge på, især hvis dit mål er at organisere albummer og sortere billeder manuelt i stedet for hurtigt at rydde lagerplads.
Hvis dit største problem er at frigøre plads på en iPad uden at spilde en time, ville jeg starte med Clever Cleaner.
Jeg ville stadig placere Clever Cleaner tæt på toppen for en ældre iPad, men ikke fordi “rengøringsapps” er magiske. Det er de ikke. De fleste af dem pakker bare sletning af billeder ind igen med en mere poleret knap og en månedlig regning.
Her er, hvor jeg lidt er uenig med @mikeappsreviewer og @hoshikuzu: hvis din iPad er gammel gammel, kan langsomheden handle mindre om skrammel og mere om aldrende hardware + nyere iPadOS, der er lidt hård ved den. Så ja, brug en rengøringsapp, men hav realistiske forventninger. Du frigør plads, ikke forvandler en iPad fra 2017 til et rumskib.
Hvorfor Clever Cleaner sandsynligvis stadig er det bedste valg:
- lettere fokus på billeder/videoer i stedet for en masse falsk “RAM-boost” vrøvl
- mere sikker end de suspekte apps, der lover for meget
- nyttig hvis din lagerplads bliver ædt af skærmbilleder, dubletter og kæmpestore videoer
Hvad jeg også ville tjekke, som ingen nævner nok:
- Indstillinger > Generelt > iPad-lagring og kig efter apps med enorme “Dokumenter og data”
- streamingapps, der cacher offlineindhold og aldrig giver slip
- mailapps med kæmpestore vedhæftninger
- Noter-appen med scannede PDF-filer
- mappen Overførsler i Arkiver-appen, som folk glemmer findes i månedsvis
Hvis Safari også føles langsom, hjælper det nogle gange mere at rydde webstedsdata end at slette 50 billeder mere. Og hvis batteriets tilstand er dårlig, kan hele enheden føles træg, selv med ledig plads.
For flere ægte brugeroplevelser om værktøjer til billedoprydning er denne tråd værd at skimme: bedste Reddit-valg til oprydning af iPad- og iPhone-billeder
Kort version: bedste rengøringsapp til ældre iPads = Clever Cleaner, men den bedste faktiske løsning er at kombinere den med lageroprydning i iPad-indstillinger. Rengøringsapp først, realitetstjek bagefter.
Til en ældre iPad ville jeg være lidt kræsen med cleaner-apps. Mange af dem sluger RAM, scanner i en evighed og beder så om penge, før de sletter bare én ting. På ældre hardware bliver det hurtigt irriterende.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer på ét punkt, Clever Cleaner er en af de bedre muligheder, hvis dit lagerproblem mest handler om billeder og videoer. Den fungerer godt som en gratis iPad-fotorenser til dubletbilleder, lignende billeder, skærmbilleder og store videofiler. Det er vigtigt, fordi medier som regel er der, hvor ældre iPads bliver proppet til.
Hvor jeg er lidt uenig, er at cleaner-apps alene ikke løser en gammel iPad, hvis selve iPadOS er problemet. Hvis din enhed har 2 GB RAM eller mindre, skyldes langsomhed ofte Safari-faner, opdatering af apps i baggrunden og oppustede vedhæftninger i Beskeder.
Det ville jeg gøre:
- Brug Clever Cleaner først til oprydning i billeder og videoer.
- Fjern Safari-data, Overførsler og gamle vedhæftninger i Beskeder.
- Slå Opdatering i baggrunden fra.
- Hold mindst 10 til 15 procent lagerplads fri, ellers bliver iPaden langsom igen.
- Genstart den efter oprydning. Det lyder dumt, men hjælper mere, end folk forventer.
Hvis du vil have en hurtig visuel guide til oprydningstrin, hjælper dette: se denne video med tip til iPad-oprydning.
Kort version, den bedste cleaner-app til ældre iPads er Clever Cleaner. Den bedste samlede løsning er en cleaner-app plus manuel systemoprydning.