Jeg kom ved et uheld til at slette nogle vigtige filer fra min Mac og opdagede, at de ikke var sikkerhedskopieret. Jeg leder efter pålidelig filgendannelsessoftware til Mac, som kan hjælpe med at gendanne dokumenter og billeder uden at forårsage yderligere datatab. Hvis nogen har brugt et troværdigt Mac-datagendannelsesværktøj, ville jeg virkelig sætte pris på hjælpen.
Jeg stødte på dette, efter at jeg slettede en ekstern SSD under en geninstallation af macOS. Dum fejl, dyr lærestreg. Jeg testede en bunke gendannelsesapps bagefter, og den, jeg blev ved med at vende tilbage til, var Disk Drill.
Mange Mac-gendannelsesapps ser pæne ud på skærmbilleder, men falder fra hinanden, så snart du starter en scanning. Jeg så langsom indeksering, ødelagte forhåndsvisninger, mærkelig APFS-understøttelse, det hele. Disk Drill virkede mere stabil på nyere Macs. Den kører fint på Apple Silicon, læser APFS, HFS+ og exFAT, og trinnene var nemme nok uden at skulle grave gennem menuer i en halv time.
Forhåndsvisningsfunktionen betød mere, end jeg havde forventet. Før jeg betalte, tjekkede jeg gendannede dokumenter, fotos, videoklip og PSD-filer for at se, om de kunne bruges. Nogle værktøjer spytter en kæmpe liste ud med fundne filer, og så er halvdelen af dem beskadigede eller tomme. Denne her var bedre til at vise, hvad der stadig var intakt.
Det, jeg fandt nyttigt i den:
- Byte-for-byte diskbackup til drev, der er begyndt at fejle
- S.M.A.R.T.-statuskontrol
- Oprydning af dubletfiler
- Recovery Vault-beskyttelse
- Advanced Camera Recovery til ødelagte videofiler
Disk image-muligheden er den del, jeg ville beholde installeret for. Hvis dit drev begynder at klikke, forsvinder fra skrivebordet eller genopretter forbindelsen tilfældigt, er det ofte det sikrere træk først at klone det. Det lærte jeg lidt for sent.
Hvis du har med tungere ting at gøre, RAID, beskadigede partitioner, NAS-bokse, så er R-Studio værd at kigge på. Mange sysadmin-typer stoler på det til grimme gendannelsesopgaver. Jeg prøvede det også. Hurtigt, ingen tvivl om det. Men for almindelige mennesker føles grænsefladen som at gå ind i et kontrolrum uden mærkater. Hvis du kan lide detaljer på filsystemniveau, kommer du godt ud af det med det. Hvis ikke, vil du hade det efter ti minutter.
Jeg brugte også lidt tid med iBoysoft Data Recovery. Det håndterede APFS bedre, end jeg havde forventet, så det skal det have kredit for. Mit problem var prissætningen. Det blev ved med at læne sig op ad abonnementsplaner, og jeg er træt af, at software gør det til engangs-gendannelsesarbejde.
PhotoRec har stadig sin plads, hvis gratis er din hårde grænse. Jeg har brugt det før. Det henter filer efter signatur, hvilket betyder, at du ofte får dataene tilbage, men filnavne og mappestruktur er som regel væk. På et stort drev bliver outputtet hurtigt til et rod. Du ender med at sortere tusindvis af filer manuelt, og det er ikke sjovt. Det virker dog. Groft, men det virker.
En del springer folk over, og det her betyder mere end den app, du vælger. Hvor vellykket gendannelsen bliver, afhænger meget af, hvad der skete efter datatabet. Hvis du blev ved med at bruge Macen, som om intet var hændt, især med en SSD, falder dine chancer hurtigt, fordi nye skrivninger begynder at erstatte gamle data.
Hvis du har mistet noget vigtigt, så gør dette først:
- Stop med at bruge drevet
- Installer ikke gendannelsessoftware på det samme drev
- Gem gendannede filer på et andet drev
- Hvis drevet er ustabilt, så lav et image, før du prøver gendannelse
Ud fra det, jeg så, ændrede de fire ting resultatet mere end at skifte mellem gendannelsesapps.
Hvis du vil have det korte svar, er Disk Drill det nemmeste sted at starte på Mac. Det har en tendens til at håndtere slettede dokumenter og billeder godt, og forhåndsvisningen er nyttig, før du bruger penge. Jeg er enig med @mikeappsreviewer på ét punkt, APFS-understøttelse betyder rigtig meget på nyere Macs.
Jeg er lidt uenig om R-Studio i dette tilfælde. Det er fantastisk, men ved almindelig utilsigtet sletning føles det som overkill og sinker folk. Hvis du vil have en anden solid Mac-mulighed, er Data Rescue også værd at kigge på. Det har eksisteret i evigheder, og i mine tests var det bedre til at holde filtyper organiseret, men langsommere ved store SSD-scanninger.
Lille regel, der betyder mere end appen. Gendan til et andet drev. Hvis dine slettede filer lå på den interne SSD, så bliv ikke ved med at installere ting der og håbe på det bedste. SSD trim er brutal.
Hvis dine filer blev slettet for nylig, så prøv Disk Drill først. Hvis Diskværktøj viser drevfejl, eller Mac’en fryser under scanninger, så stop og skift til en professionel service, før det bliver værre.
For side om side-brugervalg er denne tråd nyttig:
bedste anbefalinger til Mac-datagendannelsessoftware fra Reddit-brugere
Min rækkefølge ville være:
- Disk Drill for enkelhed og forhåndsvisning
- Data Rescue for ren filsortering
- PhotoRec hvis du har brug for gratis og ikke har noget imod rod
Forhåbentlig har du ikke skrevet meget til drevet siden sletningen. Den del afgør meget.
Jeg ville faktisk opdele dette efter hvad der blev slettet og hvor det var gemt, fordi folk slår alle “Mac-gendannelsesværktøjer” sammen, og de er virkelig ikke ens.
Ved almindelig utilsigtet sletning på en Mac SSD er Disk Drill nok det mest praktiske sted at starte. Ikke fordi @mikeappsreviewer eller @espritlibre tager fejl, men jeg synes, at folk nogle gange oversælger “funktionslisten” og nedtoner det basale: scanningskvalitet, forhåndsvisninger, og om appen er enkel nok til, at du ikke gør tingene værre i panik. Disk Drill klarer de dele godt.
Hvor jeg er lidt uenig i de sædvanlige anbefalinger, er PhotoRec. Ja, det er gratis, men til dokumenter og familiebilleder? Jeg ville ikke anbefale det som førstevalg til de fleste Mac-brugere, medmindre dit budget bogstaveligt talt er nul. Det kan gøre gendannelse til en kæmpe rodekasse af filer uden navn. Teknisk imponerende, praktisk irriterende.
To andre Mac-muligheder, der er værd at tjekke:
-
EaseUS Data Recovery Wizard for Mac
Ret begyndervenlig. Jeg er ikke vild med prismodellen, men brugerfladen er nem, og den er okay til grundlæggende gendannelse af slettede filer. -
Stellar Data Recovery for Mac
Blandet ry afhængigt af situationen, men jeg har set den klare sig fint med billeder og kontordokumenter. Dog langsommere, end jeg havde ønsket.
Min ærlige rangering for almindelige brugere:
- Disk Drill
- EaseUS
- Stellar
Hvis filerne er meget vigtige, og drevet laver lyde, så afbryd det og stop med gør-det-selv-løsninger. Seriøst. Det er dér, anbefalinger af software ikke længere betyder noget.
Hvis du også vil have en hurtig visuel oversigt, er denne værd at se: bedste Mac-datagendannelsessoftware til slettede filer og billeder
Det vigtigste: hvis de slettede filer lå på din interne SSD, betyder tid rigtig meget. SSD’er kan være ret nådesløse med permanent oprydning, så fortsæt ikke med at bruge din Mac, som om intet var sket.