De opslag van mijn iPhone is vol en ik probeer uit te zoeken of Apple een eenmalige opslagupgrade aanbiedt in plaats van een maandelijks iCloud-abonnement. Ik heb al apps en foto’s verwijderd, maar ik heb nog steeds meer ruimte nodig en wil geen extra abonnement. Ik zoek hulp om te begrijpen welke mogelijkheden ik heb om meer iPhone-opslag te kopen zonder een maandelijks abonnement.
Ja, ik snap waarom dit irritant is. “Opslag bijna vol” op een iPhone zien terwijl je al voor iCloud betaalt, voelt niet logisch. Ik liep tegen precies hetzelfde aan en moest uitzoeken wat iCloud wel doet, en wat het niet doet.
Het belangrijkste is dit. De interne opslag van je iPhone is vaste hardware. Die zit vastgesoldeerd. Als je telefoon met 64 GB of 128 GB is geleverd, dan zit je vast aan 64 GB of 128 GB. iCloud voegt geen extra fysieke ruimte toe aan de telefoon. Het bewaart kopieën, synchroniseert dingen en helpt in sommige gevallen om bestanden van het apparaat te verplaatsen, maar het verandert een telefoon van 64 GB niet in een telefoon van 256 GB.
Als je meer ruimte wilt zonder nog een maandelijkse rekening, zou ik eerst naar externe opslag kijken. Een Lightning- of USB-C-flashdrive werkt prima om foto’s en grote video’s van de telefoon te halen. De SanDisk iXpand is daar een voorbeeld van. Als je al SD-kaarten hebt liggen, doet een Lightning-naar-SD-kaartlezer hetzelfde voor een eenmalige aankoop. Kopieer bestanden, controleer of ze er staan en verwijder ze daarna van de telefoon. De ruimte komt snel terug als het probleem grote mediabestanden zijn.
Voordat je iets koopt, zou ik de opslag opruimen waar je al voor hebt betaald. Ik had ooit een iPhone die zo vol zat dat het een complete puinhoop werd. De camera deed er eeuwig over. Apps sprongen terug naar het beginscherm. Het toetsenbord liep achter. Het voelde alsof hij kapot was, maar het probleem was de opslag. iOS heeft vrije ruimte nodig voor tijdelijke bestanden, cache, updates en normaal systeemwerk. Wanneer de telefoon bijna vol is, gaat de prestatie achteruit. Ik heb het zelf gezien.
Wat als eerste hielp, was het ingebouwde opslagscherm. Ga naar Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag. Van daaruit heb ik apps ontladen die ik nauwelijks gebruikte. Hiermee blijven appgegevens behouden, maar wordt de app zelf verwijderd, dus het is prima voor games en rommel die je niet elke week nodig hebt. Ik heb ook Safari-websitedata opgeschoond via Instellingen > Apps > Safari > Geavanceerd > Websitedata. Oude bijlagen in berichten waren nog zo’n verrassing. Bij mij stonden daar jarenlang video’s en foto’s opgeslagen.
Het vervelende deel, in ieder geval voor mij, was hoe traag het handmatig opruimen werd. Je eindigt met het doorzoeken van albums, bijlagen, schermopnames, willekeurige reeksen, alles. Het duurde eindeloos. Wat voor mij beter werkte, was een opruimapp die hiervoor gemaakt is, en degene die ik ben blijven gebruiken was Clever Cleaner.
Ik vond die terwijl ik de vertraging op mijn eigen telefoon probeerde op te lossen. Het onderdeel dat ik het meest gebruikte was de sectie Heavies. Die sorteert media op grootte, zodat je niet hoeft te gokken welk bestand 2 GB opslokt. Je ziet eerst de grootste bestanden. In mijn geval waren dat oude 4K-clips, schermopnames en screenshots waarvan ik vergeten was dat ze bestonden. Veel makkelijker dan als een bezetene door de Foto’s-app scrollen.
Het hulpmiddel voor vergelijkbare foto’s hielp ook. Ik had complete sets met bijna identieke foto’s van reizen, bonnetjes, willekeurige huisdierfoto’s, het gebruikelijke. Het groepeerde ze zodat ik er één kon bewaren en de rest kon weggooien. Wat me er minder nerveus over maakte, was de verwerking op het apparaat zelf. Mijn bibliotheek werd niet ergens anders naartoe gestuurd. Het scande de bestanden op de telefoon en sorteerde ze daar. Na één opruimbeurt kreeg ik ongeveer 15 GB terug, ongeveer, en de telefoon stopte met haperen bij basistaken.
Als je na het opruimen nog steeds een plek nodig hebt om bestanden te parkeren, zijn er ook gratis cloudopties. Google Foto’s geeft 15 GB gratis. Dropbox geeft 2 GB gratis. Ook daarmee breid je de hardware-opslag van je iPhone niet uit, maar het geeft je wel een plek om bestanden naartoe te verplaatsen voordat je ze lokaal verwijdert.
Dus de korte versie is dit. Je kunt geen extra interne opslag aan de iPhone zelf toevoegen. Je maakt óf ruimte vrij, óf je verplaatst bestanden ergens anders naartoe. Ik zou met opruimen beginnen voordat je geld uitgeeft. Veel telefoons die “vol” zijn, zitten verstopt met dubbele foto’s, enorme video’s, berichtbijlagen, caches en oude screenshots. Die van mij ook. Toen ik de rommel eenmaal had opgeruimd, voelde de telefoon weer normaal aan.
Nee. Apple verkoopt geen eenmalige upgrade van de interne opslag voor de iPhone. Als je telefoon met 128GB is geleverd, blijft dat levenslang 128GB. iCloud+ is maandelijks en vergroot de opslagchip in de telefoon niet.
Ik ben het met @mikeappsreviewer eens over het hardwaregedeelte. Ik ben het een beetje oneens over externe schijven als eerste oplossing voor de meeste mensen. Ze werken, maar veel mensen kopen er een, verplaatsen één keer bestanden en gebruiken hem daarna niet meer. Als je minder gedoe wilt, kijk dan wat de lokale opslag vult dat niet lokaal hoeft te blijven.
Controleer dit eerst.
Instellingen, je naam, iCloud, Foto’s.
Als Download en bewaar originelen aan staat, bewaart je telefoon bestanden in volledige resolutie op het apparaat. Schakel over naar Optimaliseer iPhone-opslag. Voor mensen met grote fotobibliotheken maakt dit veel ruimte vrij. Hetzelfde idee geldt voor Berichten. Instellingen, Algemeen, iPhone-opslag, Berichten. Oude video’s en GIF’s nemen snel veel ruimte in.
Kijk ook naar offline downloads. Netflix, Spotify, YouTube, Podcasts, Kaarten. Die caches worden enorm en mensen vergeten ze.
Als je een opschoontool wilt, is Clever Cleaner het bekijken waard om grote bestanden en duplicaten sneller te sorteren. Deze review van Clever Cleaner voor het vrijmaken van iPhone-opslag laat zien wat het doet.
Kort antwoord: er bestaat geen eenmalige Apple-upgrade. Je opties zijn meer opschonen, bestanden verplaatsen of later een iPhone met meer opslag kopen. Vervelend, maar zo is het nu eenmaal.
Nee. Apple biedt geen eenmalige upgrade aan voor de daadwerkelijke opslag in je iPhone. Dat deel is hardware, dus als je 128GB hebt gekocht, leef je met 128GB totdat je de telefoon vervangt. Best bruut, maar zo doen ze het nu eenmaal.
Waar ik het enigszins oneens ben met @mikeappsreviewer en @viaggiatoresolare is dit: externe schijven en iCloud-instellingen helpen zeker, maar als je nog steeds vol zit nadat je de voor de hand liggende dingen hebt verwijderd, is het probleem meestal verborgen rommel. Niet alleen foto’s. Dingen zoals gedownloade berichtbijlagen, mislukte video-exporten, appdocumenten, GarageBand-bestanden, CapCut-projecten, podcastdownloads en mappen met Verwijderd die mensen vergeten te legen. iPhone-opslag wordt soms vreemd.
Eén ding dat de moeite waard is om te controleren, is of een app enorme interne bestanden opslaat die verdwijnen als je de app verwijdert. Sociale apps, bewerkingsapps en streamingapps staan hier berucht om. Door sommige daarvan opnieuw te installeren kun je gigabytes terugwinnen. Vervelend? ja. Effectief? ook ja.
Als je bovendien een maandabonnement wilt vermijden, zijn je echte opties:
- Bestanden verplaatsen naar een computer of SSD
- Een opschoonapp gebruiken om de rommel sneller te vinden
- Later je telefoon upgraden
Als je de snelle route wilt, is Clever Cleaner daadwerkelijk handig om duplicaten en te grote bestanden te vinden zonder eindeloos te hoeven graven. En als je praktijkervaringen wilt, is deze thread op een echt gratis iPhone-cleaner zonder advertenties of betaalmuur een prima plek om te kijken.
Dus ja, er bestaat geen eenmalige Apple-opslagupgrade. Best dom, maar dat is het antwoord.