Kunnen Macs MP4-bestanden afspelen?

Ik probeerde een MP4-bestand af te spelen op mijn Mac, maar het wil niet openen. Ik dacht dat de standaard mediaspeler dit zou ondersteunen. Waarom kan mijn Mac geen MP4-bestanden afspelen en hoe kan ik dit probleem oplossen?

Hé, ik heb eerder soortgelijke problemen gehad. De native QuickTime-speler van macOS zou theoretisch MP4-bestanden moeten ondersteunen, maar het kan lastig zijn met bepaalde codecs en bestandspecifieke kenmerken. Als QuickTime het niet aankan, is dat waarschijnlijk het probleem waar je tegenaan loopt.

De eenvoudigste oplossing zou zijn om een veelzijdigere mediaspeler te gebruiken. Ik raad aan om de Elmedia-speler app te proberen. Het is behoorlijk robuust en kan een breed scala aan bestandstypen afspelen, inclusief die lastige MP4’s.

Download het gewoon van de App Store en het zou je MP4-bestand moeiteloos moeten afspelen. Probeer het eens!

QuickTime kan erg kieskeurig zijn met MP4-bestanden, zelfs al zou het ze theoretisch moeten ondersteunen. Het gaat meestal niet om het bestandstype, maar om de codecs die binnen de MP4-container worden gebruikt. Als QuickTime je in de steek laat, is er een andere manier om dit te omzeilen.

In plaats van vast te blijven houden aan QuickTime, probeer VLC Mediaspeler. Het is open-source en kan bijna elk bestandstype aan dat je erin gooit. Ik weet dat de Elmedia Player-app genoemd is, die ook uitstekend is, maar ik heb gemerkt dat VLC betrouwbaarder is als go-to voor die lastige gevallen. Het kan geen kwaad om ze allebei geïnstalleerd te hebben.

Een andere mogelijkheid is dat het MP4-bestand zelf beschadigd of slecht gecodeerd is. In zulke gevallen helpt geen enkele speler. Je kunt proberen het bestand opnieuw te coderen met een tool zoals HandBrake en dan kijken of het afspeelt. Soms kan het converteren naar een ander formaat en weer terug deze codec-problemen oplossen.

Samengevat, hoewel QuickTime kieskeurig is, zou het gebruik van VLC of Elmedia Player je probleem moeten oplossen. Zo niet, dan is het opnieuw coderen van het bestand misschien je volgende beste stap.

Op zoek naar een oplossing om MP4-bestanden op een Mac af te spelen? Bekijk deze gedetailleerde gids over het vinden van de beste videospeler voor Mac.

QuickTime ondersteunt MP4-indelingen, maar het draait allemaal om de codecs. Zelfs als de container MP4 is, kunnen de eigenlijke video- en audiostreams binnenin verschillende codecs gebruiken. QuickTime is vrij kieskeurig over welke codecs het ondersteunt, wat de reden kan zijn waarom je bestand niet wordt afgespeeld. @vrijheidsvogel en @espritlibre wezen op enkele geweldige alternatieven zoals VLC Media Player en de Elmedia Player-app.

Nu, VLC is echt een krachtpatser. Het speelt bijna alles wat je erop afvuurt zonder gedoe. Maar persoonlijk geef ik er de voorkeur aan om niet te veel apps in mijn dock te hebben, dus kies ik meestal voor iets eenvoudigers. Daarom neig ik naar de Elmedia Player-app. Het biedt een strakke interface en solide prestaties zonder te proberen een miljoen functies te combineren die je misschien nooit gebruikt.

Voordelen van Elmedia Player:

1. Gebruiksvriendelijke interface: Veel gemakkelijker te navigeren in vergelijking met VLC.
  2. Brede formaatondersteuning: Speelt de meeste bestandstypen af, niet alleen MP4.
  3. Streamingmogelijkheden: Kan streamen naar smart-tv’s, Apple TV’s, enz.
  4. Ondertitelondersteuning: Ondertitels eenvoudig toevoegen en synchroniseren.

Nadelen van Elmedia Player:

1. Beperkingen in de gratis versie: Sommige functies, zoals streamen, zitten achter een betaalmuur.
  2. Leercurve: Minder veelzijdige instellingen in vergelijking met VLC, als je dieper in de instellingen gaat.

Als je nog steeds problemen hebt met videoweergave, is een ander alternatief het gebruik van software zoals HandBrake om je bestanden te hercoderen naar een beter compatibele indeling. HandBrake blinkt uit in converteren naar breed ondersteunde formaten zoals H.264 of H.265. Dit kan eventuele aanhoudende codecproblemen oplossen die QuickTime of andere spelers kunnen tegenkomen.

Over verschillende soorten software gesproken, het is ook het vermelden waard dat je MP4-bestand soms beschadigd kan zijn. Dus, als VLC en Elmedia beide falen, kan je bestand de boosdoener zijn.

Dus ja, met een veelzijdigere speler zoals Elmedia heb je meer opties. Het is ook vrij lichtgewicht, wat het sneller maakt om te installeren. Gewoon iets om in gedachten te houden als je waarde hecht aan een schone en responsieve gebruikersinterface bij het omgaan met videobestanden.