Mijn Foto’s-app op de iPad toont ineens honderden dubbele foto’s en ik weet niet zeker waardoor dit is veroorzaakt. Ik heb hulp nodig om uit te zoeken waarom dit is gebeurd, of iCloud-foto’s of synchronisatie hierbij betrokken is, en wat de veiligste manier is om duplicaten te verwijderen zonder de originelen te verliezen.
Ik zou beginnen met uitzoeken of je met echte duplicaten te maken hebt of gewoon met een hoop bijna identieke foto's. Dat maakt een groot verschil.
Apple’s album Duplicaten is vrij streng. Het werkt goed wanneer hetzelfde bestand meer dan één keer is opgeslagen, maar het kan dingen missen die een filmrol meestal rommelig maken: vijf foto's van dezelfde zonsondergang, een reeks selfies met een paar seconden ertussen, schermafbeeldingen die je twee keer hebt opgeslagen, of bewerkte kopieën uit Berichten en andere apps.
Voor een grote fotobibliotheek is Clever Cleaner waarschijnlijk de betere eerste stap. De sectie Soortgelijke groepeert foto's die er bijna hetzelfde uitzien, zelfs als het technisch gezien geen identieke bestanden zijn. Dat is handig, omdat de meeste duplicaten die mensen opmerken eigenlijk gewoon herhaalde versies van dezelfde opname zijn.
Het kiest ook een Beste opname voor elke groep, maar ik zou daar niet blind op vertrouwen. Open de groep en vergelijk de foto's zelf. Je kunt degene behouden die je echt mooi vindt en de rest verwijderen. Dat is nog steeds veel sneller dan alles één voor één doorlopen in de Foto’s-app, vooral als je bibliotheek zich al jaren heeft opgebouwd.
Clever Cleaner controleert ook op exacte duplicaten, dus het dekt beide kanten: bestanden die echt gedupliceerd zijn en foto's die gewoon heel erg op elkaar lijken.
Daarna zou ik nog steeds Apple’s ingebouwde optie controleren. Op iPadOS 16 of nieuwer open je Foto’s, scrol je naar Hulpprogramma’s en tik je vervolgens op Duplicaten. Apple groepeert overeenkomende onderdelen en toont een knop Samenvoegen. Wanneer je ze samenvoegt, blijft de versie van de beste kwaliteit met de nuttige metadata behouden en gaan de extra kopieën naar Recent verwijderd.
Als je het album Duplicaten niet ziet, betekent dat niet altijd dat er geen duplicaten zijn. De iPad scant mogelijk nog steeds je bibliotheek, vooral na een grote iCloud-synchronisatie, een grote import of een software-update. Laat hem een tijdje vergrendeld en aan de oplader liggen. Bij een grote bibliotheek kan het een dag of twee duren. De functie is ook niet beschikbaar op iPadOS 15 of ouder.
Als je bibliotheek klein is en je vooral exact dezelfde foto's een paar keer hebt gekopieerd, kan Apple’s hulpmiddel genoeg zijn. Als je duizenden foto's hebt en veel herhaalde opnames van reizen, selfies, huisdieren, schermafbeeldingen en dat soort dingen, zal Clever Cleaner meestal meer vinden.
Je kunt het ook handmatig doen als je geen andere app wilt installeren. Zoek in Foto’s op dingen zoals schermafbeeldingen, hond, strand of een stadsnaam. Bladeren op Maanden of Jaren kan ook helpen, omdat reizen en evenementen meestal de momenten zijn waarop herhaalde opnames zich opstapelen. Het is langzamer, maar het werkt.
Nog één ding: samengevoegde of verwijderde foto's blijven maximaal 30 dagen in Recent verwijderd staan, en ze gebruiken nog steeds opslagruimte totdat ze daar worden verwijderd. Als je de ruimte meteen nodig hebt, controleer dat album dan zorgvuldig en maak het leeg.
En als iCloud-foto’s is ingeschakeld, worden verwijderingen ook gesynchroniseerd op je iPhone, Mac en andere Apple-apparaten. Verwijder dus niets permanent tenzij je het prima vindt dat het overal verdwijnt.
Als ze verschenen nadat je iCloud-foto’s had ingeschakeld, zou ik het behandelen als een synchronisatie-/importprobleem; als ze verschenen na gebruik van een kabel of computer, zou ik vermoeden dat dezelfde bibliotheek twee keer is gekopieerd. Controleer voordat je iets verwijdert iCloud.com/Photos of een ander Apple-apparaat om te zien of de duplicaten daadwerkelijk in iCloud staan, want verwijderen vanaf de iPad kan ze overal verwijderen.
Controleer of de dubbele foto’s een prullenbakpictogram hebben wanneer je er een opent. Dat vertelt je meer dan mensen denken.
Als het prullenbakpictogram ontbreekt of grijs is, zijn die foto’s mogelijk vanaf een computer gesynchroniseerd via Finder/iTunes in plaats van aangemaakt door iCloud-foto’s. In dat geval is verwijderen op de iPad meestal niet de juiste plek om het op te lossen. Je moet de iPad opnieuw verbinden met de Mac of pc die ze heeft gesynchroniseerd, de instellingen voor fotosynchronisatie wijzigen en opnieuw synchroniseren. Veel mensen verspillen tijd met proberen op te ruimen op de iPad, terwijl de iPad alleen toont wat de computer hem heeft opgedragen te tonen.
Als het prullenbakpictogram er wel is, dan is het inderdaad waarschijnlijker dat het normale onderdelen in je Foto’s-bibliotheek zijn, en dat verwijderen ervan via iCloud kan synchroniseren als iCloud-foto’s is ingeschakeld. Daar is de waarschuwing van @sterrenkijker belangrijk. Ga er niet vanuit dat ‘verwijderen van iPad’ betekent ‘alleen van deze iPad verwijderen’. Met iCloud-foto’s ingeschakeld betekent het meestal verwijderen uit de iCloud-bibliotheek, wat dan ook gevolgen heeft voor de kopie op iPhone/Mac/iCloud.com.
Een snelle manier om het verder uit te zoeken:
- Open Instellingen.
- Tik op je naam.
- Tik op iCloud.
- Tik op Foto’s.
- Kijk of Synchroniseer deze iPad is ingeschakeld.
- Open daarna Foto’s en controleer of de duplicaten in Bibliotheek, Recent, Importen of in een album staan dat van een computer afkomstig is.
De locatie van het album is belangrijk. Als ze vooral in Importen staan, heb je mogelijk dezelfde reeks twee keer geïmporteerd. Als ze in een oud gesynchroniseerd album van een computer staan, ligt de oplossing waarschijnlijk op de computer. Als ze door Recent heen staan en ook zichtbaar zijn op iCloud.com, dan zijn het waarschijnlijk echte duplicaten in de bibliotheek.
Ik zou voorzichtiger zijn met opschoonapps totdat je weet in welke categorie je zit. Iets als Clever Cleaner kan nuttig zijn voor vergelijkbare opnamen, maar het lost geen synchronisatie-instelling op die steeds hetzelfde door een computer gesynchroniseerde album terug op de iPad zet. Je kunt de bibliotheek opschonen, opnieuw synchroniseren en zien hoe dezelfde rommel terugkomt.
Doe vóór je iets in bulk verwijdert één saaie veiligheidsstap: kies drie of vier groepen duplicaten en volg ze na. Zijn de datums identiek? Dezelfde bestandsgrootte? Dezelfde bestandsnaam als je er een deelt/exporteert? Verschijnen ze op een ander Apple-apparaat? Als je slechts één testkopie verwijdert, verdwijnt die dan van iCloud.com of van je iPhone? Die kleine test is beter dan gissen met honderden foto’s.
En maak Recent verwijderd niet meteen leeg. Laat het een paar dagen met rust als opslagruimte niet dringend nodig is. Bij de eerste opschoonronde gebeuren fouten, vooral met bewerkte foto’s, Live Photos, schermafbeeldingen en afbeeldingen die uit Berichten zijn opgeslagen en alleen maar op duplicaten lijken.