Ik heb per ongeluk mijn SD-kaart geformatteerd en belangrijke foto’s en video’s verloren waarvan geen back-up was gemaakt. Ik heb hulp nodig om uit te zoeken of gegevensherstel van de SD-kaart nog mogelijk is en welke stappen ik meteen moet nemen om te voorkomen dat het erger wordt.
Ik ken deze blunder maar al te goed. Die van mij gebeurde na een lange shoot, half slapend, kaartjes in de verkeerde zak, één verkeerde tik, en toen “Formatteren voltooid.” Meteen dat misselijke gevoel. Als jij hetzelfde hebt gedaan, is de eerste stap simpel.
Stop nu met het gebruiken van de SD-kaart. Haal hem uit je camera, telefoon, drone, of waar hij ook in zit. Neem er niets meer op op. Kopieer er geen bestanden naartoe. Als je kaart dat kleine vergrendelschuifje aan de zijkant heeft, zet het dan op Lock voordat je hem op je computer aansluit. Ik deed dit de vorige keer en het voorkwam dat ik twee keer iets stoms deed.
De meeste camera’s en telefoons voeren een snelle formattering uit. Dus de kaart wordt meestal niet gewist op de manier waarop mensen denken. De bestandsindex wordt leeggemaakt, het apparaat behandelt de ruimte als lege opslag, maar de foto’s en video’s staan vaak nog steeds op de kaart totdat er nieuwe gegevens bovenop komen. Dat overschrijven is de echte boosdoener. Als je na het formatteren bent blijven fotograferen of filmen, daalt de kans op herstel snel.
Eén ding zou ik overslaan: CHKDSK, Terminal-reparaties, willekeurige command prompt-trucjes uit oude forumberichten. Die zijn bedoeld voor beschadigde bestandssystemen. Een geformatteerde SD-kaart is een ander soort puinhoop. Ik heb gezien dat die tools een slechte dag nog erger maakten.
Als je de bestanden terug wilt, is de praktische route herstelsoftware. Ik had de beste resultaten met Disk Drill. Ik heb in de loop van de tijd een hoop tools geprobeerd, en gratis tools vonden vaak wel clips maar spuugden kapotte video uit, vooral van grotere kaarten en langere opnames. Videoherstel is lastig omdat bestanden over de kaart verspreid raken. Deze deed het beter met camerabeelden, RAW-afbeeldingen en de gebruikelijke fotoformaten. Hun modus Advanced Camera Recovery hielp bij beelden die andere tools hadden verminkt.
Wat ik deed:
- Een degelijke kaartlezer gebruikt, niet die onbetrouwbare in mijn oude laptop.
- De vergrendelde SD-kaart in de computer geplaatst.
- Disk Drill geopend en de kaart geselecteerd.
- Een volledige scan uitgevoerd en gewacht. Dat duurde even bij een grotere kaart.
- De resultaten bekeken. Als een bestand netjes als voorbeeld wordt weergegeven, is de kans groot op goed herstel.
De andere regel is bijna net zo belangrijk als de kaart er snel uithalen. Sla herstelde bestanden niet terug op dezelfde SD-kaart op. Zet ze op de interne schijf van je computer of op een aparte externe schijf. Herstelde bestanden naar de bronkaart schrijven is hoe mensen precies wissen wat ze probeerden terug te halen. Ik deed dit ooit bijna, merkte het op tijd en voelde me een idioot.
Als je direct na het formatteren bent gestopt met het gebruiken van de kaart, heb je nog steeds een kans. In mijn geval verschenen de meeste bestanden in de scan, en de voorbeeldweergave liet me zien wat de moeite waard was om te herstellen voordat ik iets naar de schijf wegschreef.
Ja, herstel is nog steeds mogelijk na het formatteren van een SD-kaart, vooral als je snel bent gestopt met het gebruik ervan. Een snelle formattering wist meestal de bestandstabel, niet de foto- en videogegevens zelf. Een volledige formattering is erger. TRIM-ondersteuning op sommige nieuwere apparaten is ook nadeliger, omdat blokken sneller worden gewist.
Ik ben het met @mikeappsreviewer eens over één belangrijk punt: stop met schrijven naar de kaart. Over één detail ben ik het echter niet helemaal eens. De vergrendelingsschakelaar helpt fouten in sommige kaartlezers te voorkomen, maar het is niet op elk apparaat een echte schrijfbeveiliging. Zie het als een herinnering, niet als bescherming.
Wat ik hierna zou doen.
-
Maak eerst een byte-voor-byte-image van de SD-kaart.
Dit is belangrijker dan mensen denken. Gebruik USB Image Tool, Win32 Disk Imager of dd op Mac/Linux. Werk vanaf de image, niet vanaf de kaart. Als een scan crasht of je op het verkeerde klikt, blijft je bron onaangetast. -
Controleer welk soort formattering er is gebeurd.
Snelle formattering door camera, beste kans.
Formattering door telefoon, wisselende kans.
Volledige formattering op pc, kleinere kans.
Als je na het formatteren nieuwe foto’s hebt gemaakt, daalt de herstelkans sterk. -
Voer herstelsoftware uit op de image.
Disk Drill is een goede keuze voor gemengd herstel van foto’s en video’s, en het werkt meestal netjes met SD-kaarten. Test eerst de voorbeelden. Als voorbeelden niet werken, is het herstelde bestand vaak ook beschadigd. -
Probeer voor alleen foto’s PhotoRec als tweede poging.
Het ziet er niet mooi uit, maar het haalt ruwe bestandssignaturen goed op. Mapnamen en originele bestandsnamen zijn vaak weg, dus reken op een rommeltje. -
Stop met doe-het-zelf als de kaart fysieke problemen heeft.
Als lezen traag gaat, de kaart de verbinding verliest of de capaciteit verkeerd wordt weergegeven, stuur hem dan naar een lab. Doorgaan maakt het vaak erger.
Sla herstelde bestanden ook op je computer of een andere schijf op, niet terug op de SD-kaart. Klinkt logisch, maar mensen doen het nog steeds.
Als je een eenvoudige gids wilt over tools en methoden voor het herstellen van foto’s van SD-kaarten, dan is dit best nuttige lectuur, beste manieren om verwijderde foto’s van SD-kaarten te herstellen.
Ja, misschien. Niet altijd. De grootste factor is wat er na het formatteren is gebeurd.
@mikeappsreviewer en @sterrenkijker hebben de eerste grote stap al behandeld: stop met het gebruik van de kaart, en daar ben ik het grotendeels mee eens. Ik wil echter nog één extra punt benadrukken: blijf hem niet in willekeurige apparaten steken om te controleren of de bestanden terugkomen. Mensen doen dat en maken per ongeluk miniaturen, metadata of nieuwe mappen aan. Kleine schrijfacties tellen ook mee.
Een paar dingen om toe te voegen waar ze niet echt op ingingen:
- Als dit een snelle formattering door een camera was, zijn de kansen op herstel meestal redelijk goed.
- Als het een telefoon, GoPro, Switch of drone was, gaan sommige daarvan op vreemdere manieren met opslag om, en kan herstel wisselvallig zijn.
- Als de kaart een microSD was die in een Android-telefoon als interne/geadopteerde opslag werd gebruikt, is dat een heel ander verhaal. Als hij door de telefoon was versleuteld, kan normaal bestandsherstel mislukken, zelfs als de ruwe data er nog wel is.
Ik ben het enigszins oneens met de mentaliteit van gewoon meteen scannen. Als de bestanden veel waarde hebben, zou ik niet gaan experimenteren met vijf gratis tools achter elkaar. Elke extra verbinding en elke haperende kaartlezer voegt risico toe. Gebruik één degelijke lezer, één degelijke app, herstel naar een andere schijf, klaar.
Beoordeel de resultaten ook niet te snel. Foto’s zijn vaak veel beter te herstellen dan video. Een scan kan honderden JPG’s perfect tonen, maar slechts gedeeltelijke MP4/MOV-clips. Dat betekent niet altijd dat de software slecht is; soms heeft de camera video in fragmenten weggeschreven en heeft het formatteren de kaart van de bestandsstructuur vernield die vertelt hoe het bestand weer in elkaar past. Daarom kan iets als Disk Drill het waard zijn om eerst te proberen, omdat het fotoherstel en videoherstel van SD-kaarten beter afhandelt dan veel simpele tools, vooral als je voorbeelden wilt bekijken vóór het herstellen.
Nog iets dat mensen vaak missen: als de kaart ineens opnieuw vraagt om geformatteerd te worden, of de verkeerde capaciteit toont, stop dan. Dat kan wijzen op schade aan de controller of het bestandssysteem, niet alleen op per ongeluk formatteren. Op dat punt wordt doe-het-zelfherstel een stuk riskanter.
Als je meer praktijkvoorbeelden wilt over herstel van geformatteerde SD-kaarten, is deze thread relevant: geformatteerde SD-kaart met heel veel beeldmateriaal, kan daar nog iets van worden hersteld?
Kort gezegd: ja, gegevensherstel van een SD-kaart is na formatteren vaak mogelijk, maar alleen als je het gebruik onmiddellijk stopt en zorgvuldig herstelt.
Ik ben het met @sterrenkijker, @nachtdromer en @mikeappsreviewer eens over de grote regel: stop met het gebruiken van de kaart. Waar ik iets van mening verschil is dit: mensen zijn geobsedeerd door het type formattering, maar het huidige gedrag van de kaart is net zo belangrijk. Als hij normaal koppelt en op normale snelheid leest, is doe-het-zelfherstel redelijk. Als Explorer/Finder vastloopt, I/O-fouten geeft of warm wordt, stop dan voordat software een zwakke kaart in een dode verandert.
Nog één extra ding om te controleren voordat je gaat scannen: kijk naar de bestandsgroottes van de herstelde bestanden in voorbeelden of scanresultaten. Als je verloren video’s elk 2 GB waren en de tool alleen fragmenten van 32 MB vindt, betekent dat meestal hooguit gedeeltelijk herstel. Foto’s zijn veel vergevingsgezinder dan lange videoclips.
Voor software is Disk Drill een verstandige eerste stap bij geformatteerde SD-kaarten omdat het gemakkelijk is om op bestandstype te sorteren en een voorbeeld te bekijken voordat je herstelt.
Voordelen van Disk Drill
- Eenvoudige interface
- Goede ondersteuning voor voorbeelden
- Meestal behoorlijk bij gemengde foto-/videokaarten
- Minder intimiderend dan opdrachtregeltools
Nadelen van Disk Drill
- Volledig herstel betekent meestal betalen
- Diepe scans kunnen veel nutteloze duplicaten opleveren
- Herstel van grote video’s blijft hit or miss
- Geen wondermiddel als de kaart/controller defect raakt
Mijn aanpak zou zijn: maak eerst een image als dat mogelijk is, voer dan één degelijke scan uit, herstel naar een andere schijf en controleer de bestanden meteen. Als de bestanden onvervangbaar zijn en deze kaart in een telefoon met versleuteling is gebruikt, zou ik experimenteren overslaan en direct naar een professioneel lab gaan.