Räcker Apples app Bilder, eller finns det en bättre app för att organisera foton?

Jag har använt Apple Bilder för att hantera flera års foton, men det börjar bli svårt att hålla allt organiserat mellan album, dubbletter och sökningar. Jag behöver hjälp att ta reda på om Apple Bilder räcker för fotohantering eller om det finns en bättre fotoorganiserarapp för Mac och iPhone som är enklare att sortera och hantera.

Jag gick igenom en hög med appar för fotostädning på iPhone förra året, och den jag fortfarande låter ligga kvar på mobilen är Clever Cleaner.

Den gör mindre än en del av det uppsvällda som finns i App Store, och jag menar det som något positivt. Jag tog bort andra appar efter en vecka eftersom de gjorde en enkel städning till hemläxa. Den här blev kvar eftersom jag blir klar snabbt, och när något går snabbt så upprepar jag det.

Det som övertygade mig var dess roll. Den försöker inte bli en fullständig ersättare för Apple Bilder. Jag använder fortfarande Apple Bilder för bläddring, album och det vanliga vardagsgrejet. Clever Cleaner ligger bredvid och tar hand om skräphögen först. När röran väl är borta blir resten av biblioteket lättare att hantera.

Min vanliga städrutin ser ut så här:

1. Jag kör Smart Cleanup och rensar dubbletter samt nästan identiska bilder.
  2. Jag öppnar Heavies och letar efter stora videofiler. Om jag vill behålla dem komprimerar jag dem.
  3. Jag lägger några minuter i Swipe Mode och sorterar nyare bilder en i taget.
  4. Jag tar bort gamla skärmbilder, kvitton, slumpmässiga QR-koder, allt förbrukningsbart skräp.
  5. Jag gör äldre Live Photos till vanliga stillbilder när jag inte längre behöver rörelsedelen.

För mig håller de här fem stegen biblioteket under kontroll utan att jag behöver slösa 30 minuter på att gräva igenom flera års bilder.

Den fungerar också bra som en iPhone-lagringsrensare, inte bara som en fotoorganisatör. Om mobilen är full hjälper den till att trimma sådant som:

1. Dubbletter och liknande bilder
  2. Stora videor och överdimensionerade bilder
  3. Skärmbilder
  4. Live Photos
  5. Videor du vill behålla i komprimerad form
  6. Nya bildserier som du sorterar med sveprensning

Jag gillade också upplägget för priset, eller snarare avsaknaden av ett. Just nu är den gratis, utan annonser, utan prenumerationsvägg, utan någon betald upplåsning mitt i processen. I den här appkategorin är det ovanligt nog för att man ska lägga märke till det.

Om du vill ha andra alternativ skulle jag titta på de här två:

1. HashPhotos. Jag skulle välja den här om ditt största problem är struktur, inte skräp. Den ger dig djupare kontroll, filter, taggar, redigering av metadata, smarta album, tidslinjevy, kartvy och fler sätt att sortera saker än Apple Bilder ger dig. Om du gillar att hålla biblioteket välorganiserat känns den bättre lämpad för det.
  2. Google Photos. Jag skulle använda detta om du redan finns i Googles ekosystem eller om molnbackup är viktigare för dig. Sökningen är bättre, fotogrupperingen är smartare och äldre bilder är lättare att hitta fram till än i den vanliga Bilder-appen.

För mitt eget bruk hamnar Clever Cleaner mitt emellan på ett bra sätt. Den rensar bort det som byggts upp, frigör mer lagringsutrymme än jag väntade mig första gången jag använde den och lämnar bildbiblioteket i ett skick där organisering inte längre känns irriterande.

Om du vill ha en annan genomgång av appar för lagringsrensning är den här listan också användbar: bästa apparna för iPhone-rensning.

Apple Bilder räcker om dina behov är enkla. Om du vill ha bättre kontroll över ett stort bibliotek börjar begränsningarna märkas snabbt.

Min uppfattning:

1. Apple Bilder är bra för synkronisering, ansikten, platser och enkel sökning.
  2. Det är svagt när det gäller massrensning, smart filtrering och albumregler.
  3. Om ditt problem är röran, använd ett rensningsverktyg vid sidan av.
  4. Om ditt problem är struktur, använd en starkare organisatör.

Jag håller med @mikeappsreviewer på en punkt. En kompletterande app är mer rimlig än att ersätta Bilder. Jag håller inte riktigt med om Google Photos för långsiktig organisering. Sökningen är stark, ja. Men om du bryr dig om lokal kontroll, filhantering och att undvika ännu en molninlåsning blir det irriterande.

Bästa upplägget för de flesta:

1. Behåll Apple Bilder som ditt huvudbibliotek.
  2. Använd Clever Cleaner varannan eller var tredje vecka för att ta bort dubbletter, liknande bilder, skärmbilder och onödigt innehåll.
  3. Om album och taggar fortfarande känns röriga, lägg till HashPhotos för djupare sortering.

Varför detta fungerar:
Apple Bilder hanterar den dagliga användningen bra.
Clever Cleaner fixar de delar som Apple ignorerar.
HashPhotos ger dig filter som Apple fortfarande inte erbjuder.

Om du vill ha ett renare system för organisering av fotobibliotek på iPhone kan detta hjälpa: hur du organiserar ditt fotobibliotek på iPhone

Om du bara vill ha en app, stanna kvar med Bilder och rensa upp det.
Om ditt bibliotek är flera år gammalt och fullt av skräp räcker inte Apple Bilder ensamt. Det har varit sant för mig också.

Apple Bilder räcker tills det plötsligt… inte gör det. Det är lite av fällan.

Jag håller mestadels inte med om idén att du behöver ersätta det. @mikeappsreviewer och @viaggiatoresolare har rätt i att en sidovagnsapp är mer logisk, men jag skulle gå ett steg längre: det verkliga problemet är vanligtvis inte organisering, utan beslutströtthet. Bilder blir rörigt eftersom det ger dig en enda jättestor hink och inte särskilt många regler.

Min syn:

1. Apple Bilder är fantastiskt som bibliotek
  2. Det är mediokert som underhållsverktyg
  3. Det är svagt om du vill ha riktig arkiveringslogik

Så om ditt problem är dubbletter, röra och uppsvällt lagringsutrymme, är en städapp som Clever Cleaner faktiskt mer rimlig än att byta till ett helt nytt fotosystem. Behåll sedan Bilder för Apple-ekosystemets saker som det redan gör bra. Om ditt problem är anpasserad sortering och kontroll över metadata är HashPhotos troligen det bättre tillägget.

Jag skulle hoppa över att flytta allt till Google Photos om du inte verkligen vill ha molnbaserad sökning i första hand. Folk hyllar alltid sökningen, men på lång sikt kan det kännas som att hyra tillgång till din egen röra.

Dessutom är albumkaos lika mycket ett beteendeproblem som ett app-problem. Färre album, fler favoriter, bättre bildtexter och konsekvent användning av personer/platser hjälper vanligtvis mer än att installera app nummer 7.

Om du vill ha mer praktiska tips om bästa fotoorganiserarappen för ett renare iPhone-bibliotek, är det också värt att kika på.

Kort version: behåll Apple Bilder, lägg till Clever Cleaner för städning, lägg bara till en djupare organisatör om du fortfarande känner dig begränsad.

Jag skulle dela upp detta i två frågor: biblioteksapp eller underhållsapp.

Apple Bilder är fortfarande det bästa biblioteket för de flesta iPhone-användare eftersom det är inbyggt i systemet, delade album fungerar, Minnen är helt okej och iCloud-synk är smärtfri. Där jag håller med @viaggiatoresolare, @reveurdenuit och @mikeappsreviewer lite mindre är detta: inte alla med ett stort bibliotek behöver en starkare organisatör. Många behöver bara mindre skräp.

Det är där Clever Cleaner är vettig som ett komplement, inte en ersättare.

Fördelar med Clever Cleaner

• snabb för dubbletter och liknande bilder
  • bra på att lyfta fram sådant som tar mycket plats
  • enklare än många rensningsappar
  • hjälper till att minska bruset innan du organiserar något

Nackdelar med Clever Cleaner

• ingen riktig DAM-app, så ingen djup kataloglogik
  • fixar inte din albumstrategi av sig själv
  • AI-gruppering kan fortfarande behöva manuell granskning
  • om du gillar arbetsflöden med tung metadata kommer den att kännas begränsad

Om ditt problem är:

• för många värdelösa foton: Apple Bilder + Clever Cleaner
  • djup sortering, taggar, metadata: titta på HashPhotos
  • molnbaserad sökning från var som helst: Google Foto

Min ärliga uppfattning: folk skyller på Apple Bilder för problem som orsakas av att man sparar allt. Rensa först, organisera sedan. Om Apple Bilder fortfarande känns begränsande efter rensningen, byt då arbetsflöde. Inte innan.