Jeg tømte ved et uhell papirkurven på Mac-en min og mistet viktige filer som jeg fortsatt trenger til jobb og personlige dokumenter. Jeg leter etter det som faktisk fungerer for å gjenopprette slettede Mac-filer etter at papirkurven ble tømt, inkludert trygge metoder eller gjenopprettingsverktøy som ikke vil gjøre situasjonen verre.
Jeg har gjort dette én gang, og de første minuttene betydde mer enn noe annet. Hvis du tømte Papirkurv på MacBooken din, slutt å bruke den nå. Ikke åpne apper. Ikke lagre filer. Ikke surf. La den være i fred.
Det som skjedde i bakgrunnen er mindre dramatisk enn det ser ut. macOS sletter vanligvis ikke fildataene med en gang. Det fjerner referansen til disse filene og markerer plassen som tilgjengelig. Så dataene ligger ofte fortsatt på disken til ny aktivitet skriver over dem. Hvis du fortsetter å bruke Macen, øker du sjansen for å overskrive det du vil ha tilbake.
Det er én stygg detalj på nyere MacBooker. SSD-er bruker TRIM, og TRIM begynner å rydde slettede blokker i bakgrunnen slik at disken holder seg rask. Den spør ikke. På Apple-bærbare betyr dette at tidsvinduet ditt for gjenoppretting kan være kort.
Hvis du vil ha best mulig sjanse, sjekk de enkle stedene først.
- Skytjenester
Hvis filene noen gang lå i iCloud Drive, Dropbox eller Google Drive, sjekk fra telefonen din eller en annen datamaskin. Hold Macen frakoblet mens du gjør det. Disse tjenestene har vanligvis sitt eget område for slettede elementer, ofte beholdt i rundt 30 dager, separat fra Papirkurv på Mac. - Bilder og Notater
Hvis du slettet bilder eller notater, åpne disse appene og se i delene for Nylig slettet. Apple beholder elementer der i omtrent 30 til 40 dager. - Time Machine
Hvis du har brukt Time Machine før, gå tilbake til mappen der filene var. Selv uten at sikkerhetskopidisken er koblet til, beholder macOS noen ganger lokale øyeblikksbilder fra den siste dagen på den interne disken. Jeg har sett folk ha flaks her.
Hvis ingen av disse gir noe resultat, gå videre til gjenopprettingsprogramvare.
Bruk en gjenopprettingsapp raskt, men ikke installer den på MacBooken du prøver å redde.
Jeg ville brukt Disk Drill i dette tilfellet. På nyere Macer, spesielt Apple Silicon-modeller og maskiner med T2-brikken, er oppsettet for den interne disken mer låst enn folk forventer. Mange tilfeldige gjenopprettingsverktøy sliter der.
Den sikre måten å håndtere det på:
- Ikke installer programvaren på den interne disken
Det er her folk gjør feil. Å installere programvare skriver nye data. Nye data betyr større sjanse for at de slettede filene dine blir overskrevet. Last ned appen på en annen datamaskin, legg den på en USB-stasjon, og kjør den derfra hvis mulig. - Lag et diskbilde først
Dette trinnet blir hoppet over hele tiden, og jeg mener det er en feil. Lag et fullstendig bilde av disken og lagre det på en ekstern disk. Skann deretter bildet i stedet for å belaste den originale disken om og om igjen. Hvis første forsøk ikke finner noe, har du fortsatt den samme frosne kopien å jobbe fra. - Kjør skanningen
Skann den interne disken, eller enda bedre, bildet du laget. La verktøyet søke i rå lagringsplass etter filer som kan gjenopprettes. - Forhåndsvis resultatene før du betaler
Én ting jeg liker her er å kunne forhåndsvise filer først. Hvis bildene, dokumentene eller videoene dine åpnes i forhåndsvisning, vet du at gjenopprettingen har en sjanse før du bruker penger. - Gjenopprett til ekstern lagring
Lagre gjenopprettede filer på en ekstern disk eller USB. Ikke skriv dem tilbake til MacBookens interne SSD.
Hvis du vil ha en gratis løsning, er PhotoRec den vanlige reserveplanen. Jeg har brukt det, og det henter faktisk filer tilbake. Likevel er det røft. Ingen polert brukerflate. Opprinnelige navn og mapper er ofte borte. Du ender opp med å sortere gjennom en haug med merkelig navngitte filer for hånd. Det fungerer, men det føles som arbeid.
Hvis programvare mislykkes, er et gjenopprettingsverksted neste steg. Disse stedene håndterer tapte data hver dag. De fleste tilbyr først en vurdering, og forteller deg deretter hva de mener kan gjenopprettes og hva det vil koste. Typiske oppdrag havner ofte et sted rundt $300 til $1,500. Alvorlig fysisk skade presser det høyere. Behandlingstiden er vanligvis noen dager, noen ganger en uke.
Hvis filene betyr noe, slutt å skrive til Macen og start med skytjenester, slettede mapper på appnivå og Time Machine. Hvis disse ikke gir noe, bruk gjenopprettingsprogramvare forsiktig og skriv alt til ekstern lagring. Den rekkefølgen ga meg de beste resultatene.
Hvis papirkurven er tømt, avhenger de beste sjansene dine av én ting: hvor filene lå før slettingen.
Et par ting jeg ville lagt til det @mikeappsreviewer sa.
Først, sjekk appspesifikk versjonshistorikk. For arbeidsdokumenter redder dette folk oftere enn ren gjenoppretting. Pages, Numbers, Keynote, Word, Excel, Google Docs og Adobe-apper beholder ofte autolagrede versjoner eller skylagringshistorikk. Hvis du mistet en fil du redigerte nylig, åpne appen først og se etter versjonsgjenoppretting. Jeg har sett dette fungere når filgjenoppretting ikke fant noe.
Deretter, se etter kopier i e-post og meldingsapper. Mange tapte PDF-er, dokumenter og bilder ligger fortsatt i Slack, Teams, e-postvedlegg, WhatsApp-eksporter eller AirDrop-mapper. Søk etter filnavn og filtype. Det høres dumt ut, men det fungerer.
For det tredje, hvis Macen din har FileVault aktivert og SSD-en har hatt tid til å behandle slettingen, faller gjenopprettingsratene kraftig. På moderne Macer, når slettede blokker blir trimmet, returnerer mange verktøy filnavn med ødelagte data eller ingenting nyttig. Så hvis slettingen skjedde for flere dager siden og du fortsatte å bruke Macen, bør du senke forventningene. Den delen suger, men det er sant.
Et lite punkt der jeg er uenig med @mikeappsreviewer: lokale snapshots er verdt å sjekke, men jeg ville ikke stolt særlig på dem etter mye diskaktivitet. En fin bonus hvis de finnes, ikke en plan.
Hvis du prøver programvare, er Disk Drill et av få Mac-alternativer folk stadig vender tilbake til fordi forhåndsvisningene er gode og grensesnittet ikke er rotete. Test forhåndsvisninger først. Hvis forhåndsvisningene av DOCX, PDF, JPG eller MOV åpnes, er sjansene dine bedre. Hvis forhåndsvisningene mislykkes, slutt å kaste bort tid.
Ikke overse dette heller hvis du vil ha en kort og nyttig guide til gjenoppretting av slettede filer på Mac:
se denne gjennomgangen av filgjenoppretting på Mac
Rask prioriteringsrekkefølge jeg ville brukt:
- Appversjonshistorikk.
- Sky-papirkurv på en annen enhet.
- E-post, Slack, Teams, nedlastinger, vedlegg.
- Time Machine.
- Disk Drill-skanning til en ekstern disk.
- Gjenopprettingslab hvis filene er verdt ekte penger.
Hvis den ble tømt i løpet av den siste timen, har du fortsatt en sjanse. Hvis du fortsatte å installere ting og surfe i en halv dag, faller sjansene raskt. Irriterende, men sånn er det.
En ting jeg vil si meg litt uenig i fra @mikeappsreviewer og @cacadordeestrelas: folk går altfor fort til filutskjæring. Noen ganger er den gjenopprettede filen en eldre hurtigbufret kopi, en delvis midlertidig fil eller et duplikat fra en annen app, ikke den helt eksakte originalen. Så før du bruker timevis på skanning, sjekk steder macOS gjemmer ting.
Se i disse mappene fra Finder > Gå > Gå til mappe:
~/Library/Containers~/Library/Group Containers~/Library/Application Support~/Library/Mobile Documents/private/var/folders
Det havner overraskende mye midlertidige appdata, autolagringer, eksporterte PDF-er og utkastdokumenter der. Jeg har gjenopprettet arbeid fra Numbers og Word på denne måten når gjenoppretting fra Papirkurv i praksis ikke fant noe.
Sjekk også Terminal hvis du er komfortabel med det:
tmutil listlocalsnapshots /mdfind 'filename'find ~/ -name '*part_of_filename*'
Spotlight vet noen ganger fortsatt om ting etter at du tror det er borte. Ikke alltid, men ofte nok til at det er verdt 2 minutter.
Hvis du faktisk trenger programvare, så ja, Disk Drill er sannsynligvis det mest praktiske Mac-alternativet for vanlige folk. Jeg liker det mest for forhåndsvisning før gjenoppretting, ikke fordi det utfører mirakler. Og hvis du gjenoppretter, lagre bare til en ekstern disk. Den delen er viktig.
Hvis filene var små dokumenter og ikke store videoer, er det en grei sjanse for at en appbuffer eller synkronisert kopi fortsatt finnes et sted. Folk glemmer det og går i full panikkmodus altfor fort.
Denne tråden er også ganske relevant hvis du vil ha mer Mac-spesifikk diskusjon om gjenoppretting: tips fra virkeligheten for å gjenopprette slettede Mac-filer etter tømming av Papirkurv