Min USB-pinne formatert som exFAT ble plutselig korrupt etter at den ble koblet fra, og Windows ber meg nå om å formatere den før bruk. Jeg trenger hjelp til å finne den sikreste måten å gjenopprette filene på uten å gjøre skaden verre. Hvilke exFAT-gjenopprettingsverktøy eller trinn bør jeg prøve først?
gjenoppretting fra exFAT er fortsatt mulig i mange tilfeller, så jeg ville ikke avskrevet kortet bare fordi det plutselig ser korrupt ut eller Windows ber om å formatere det.
Det viktigste er å slutte å røre kortet. Ikke formater det. Ikke kjør CHKDSK. Ikke prøv å reparere det først. Hvis dette er skade på filsystemet eller slettede filer, kan slike forsøk gjøre gjenopprettingen vanskeligere. En hurtigformatering sletter vanligvis filsystemoppføringene i stedet for selve innholdet, så filene kan fortsatt være der til noe nytt overskriver dem.
Da jeg slettet noen kameravideoer fra et exFAT SD-kort, tok jeg ut kortet med en gang og brukte en kortleser på PC-en min. Jeg er ganske sikker på at det hjalp mer enn noe annet, siden kameraet aldri fikk sjansen til å skrive nye data til det.
Jeg brukte Disk Drill til dette. Den grunnleggende fremgangsmåten er ganske rett frem:
- Installer Disk Drill på datamaskinen din, ikke på SD-kortet eller USB-stasjonen.
- Koble til exFAT-kortet eller USB-enheten.
- Velg enheten og klikk på Søk etter tapte data.
- Bruk Universell skanning i de fleste tilfeller.
- Vent til skanningen er ferdig og sjekk forhåndsvisningene.
- Lagre gjenopprettede filer på datamaskinen din eller en annen stasjon. Ikke gjenopprett dem tilbake til det samme kortet eller USB-minnepinnen.
På Windows lar det deg gjenopprette opptil 100 MB gratis, noe som i det minste er nok til å bekrefte om filene dukker opp før du betaler for noe. Et annet nyttig alternativ er diskavbildning. Hvis SD-kortet stadig kobler ut, tar evigheter å lese, eller virker ustabilt, lag et bilde først og skann det i stedet. Det belaster den opprinnelige enheten mindre.
For kameraopptak, spesielt fra noe som en DJI-drone, GoPro, Canon, Sony eller lignende kamera, ville jeg også prøvd Advanced Camera Recovery (ACR). Videofiler kan være delt opp i fragmenter på kortet, og vanlige skanninger bygger dem ikke alltid opp riktig igjen. ACR er laget for den typen fragmentert kameravideo, så det er verdt å sjekke før du antar at klippene er borte.
Hvis Disk Drill ikke finner det du trenger, er TestDisk et annet alternativ. Det er gratis og mer teknisk, men det kan være veldig bra når problemet er en ødelagt partisjonstabell eller et korrupt filsystem heller enn en vanlig sletting.
Den ene gangen jeg ikke ville fortsatt å tukle med gjør-det-selv-verktøy er når enheten ser fysisk skadet ut. Hvis den ikke vises på flere datamaskiner, kobler fra hele tiden, har synlig skade eller blir unormalt varm, slutt å bruke den og kontakt et gjenopprettingslaboratorium. Mange av dem tilbyr gratis vurderinger. Avhengig av skaden kan gjenoppretting koste noen hundre dollar eller godt over 1 000 dollar, men hvis maskinvaren har sviktet, vil programvare vanligvis ikke løse det.
Så ja, det kan fungere å gjenopprette filer fra et exFAT SD-kort eller en USB-stasjon uten sikkerhetskopi. Bare slutt å bruke enheten umiddelbart, gjenopprett filene først, og tenk først på formatering eller reparasjon etter at dataene dine er trygge.
Ikke la Windows initialisere, formatere eller kjøre en reparasjon på den bare for å se hva som skjer. Jeg er enig i rådet om å unngå CHKDSK, men jeg ville vært enda mer forsiktig med gjentatte skanninger på selve USB-pinnen hvis den ble ødelagt etter å ha blitt dratt ut. Sjekk først om den viser riktig størrelse i Diskbehandling. Hvis den viser 0 byte, meningsløs kapasitet eller fortsetter å koble til på nytt, stopp og ikke sløs bort skrive-/leseoperasjoner på gjenopprettingsapper. Hvis den viser riktig kapasitet, lag et sektorbilde til en annen disk og kjør gjenoppretting mot det bildet i stedet. Disk Drill eller TestDisk kan være nyttige, men den tryggere arbeidsflyten er avbildning først, gjenoppretting deretter, aldri formatering før filene allerede er kopiert et annet sted.
Koble den til en stabil USB-port direkte på datamaskinen og sjekk bare om enheten rapporterer riktig størrelse. Ikke bruk en port på frontpanelet, hub, TV, skriver eller noe ustabilt mens du gjør gjenoppretting. En dårlig tilkobling kan se ut som filsystemkorrupsjon, og gjentatte frakoblinger under skanninger kan gjøre situasjonen verre.
Jeg er enig med @boswandelaar i å ta et image først, men jeg ville vært forsiktig med hva image først betyr her. Ikke klon den til en annen USB-pinne med samme størrelse og begynn deretter å eksperimentere på originalen. Lag en rå image-fil på en frisk intern disk eller ekstern harddisk med rikelig med ledig plass. Hvis du er komfortabel med Linux, er ddrescue vanligvis det bedre verktøyet for en tvilsom pinne fordi det kan hoppe over dårlige områder og gjenoppta ved hjelp av en loggfil. Gjør en lett første passering før du lar noe stå og kverne med nye forsøk i timevis.
Etter det, skann imaget med programvare for gjenoppretting. Disk Drill er fint for en mer brukervennlig skanning, og TestDisk er verdt å prøve hvis exFAT-oppstartssektoren eller partisjonstabellen er hovedproblemet. Det viktige er at ethvert reparasjonsforsøk bør gjøres på en kopi, ikke på den eneste originalen. Hvis filene er forretningskritiske eller uerstattelige familiefiler, ville jeg faktisk stoppet før imaging-trinnet hvis pinnen kobler fra, blir varm eller viser skiftende kapasitet. USB-flashstasjoner kan feile på stygge måter, og programvare kan ikke fikse en døende kontroller eller NAND.
Forvent at gjenopprettingen blir rotete selv om det meste av dataene fortsatt er der. Med exFAT kan en dårlig frakobling gjøre at allokeringsinformasjonen eller katalogoppføringene havner i en merkelig tilstand, så du kan få tilbake filer, men miste mappenavn, opprinnelige filnavn eller noen delvis skrevne filer. Det betyr ikke at gjenopprettingen mislyktes. Det betyr bare at filsystemets metadata fikk smellen.
Jeg ville fulgt rådet om å lage et image først som allerede er gitt, men jeg ville avklart forventningene før jeg bruker timer på verktøy. Hvis USB-pinnen bare ble brukt til kopierte dokumenter, bilder, installasjonsfiler osv., har gjenopprettingsprogramvare en grei sjanse. Hvis noe skrev aktivt til den da den ble trukket ut, som en videoeksport, sikkerhetskopieringsjobb, VM, database eller nedlasting av arkiv, kan akkurat de filene være korrupte selv om alt annet kommer tilbake uten problemer.
En liten praktisk ting folk glemmer: sørg for at målstasjonen har mer ledig plass enn USB-pinnen, ikke bare mer plass enn filene du husker. Å lage et image av en 256 GB-pinne krever omtrent 256 GB ledig plass til imaget, og deretter enda mer plass til gjenopprettede filer. Ikke pek Disk Drill, PhotoRec, R-Studio eller noe annet mot en nesten full C:-stasjon og så lure på hvorfor gjenopprettingen er ufullstendig eller PC-en blir ustabil.
Jeg ville unngått å vurdere verktøy bare ut fra om de viser den opprinnelige mappestrukturen. Hvis filsystemstrukturen er skadet, kan et dypsøk finne filer etter signaturer i stedet, noe som kan gi generiske navn som file000123.jpg. Irriterende, men noen ganger er det det beste du kommer til å få fra en exFAT-enhet som ble trukket ut. Forhåndsvis et utvalg av viktige filtyper før du betaler for noe, spesielt Office-filer og videoer, fordi det å se filnavn i et skann ikke er det samme som å ha brukbare gjenopprettede filer.
Etter gjenopprettingen bør du ikke stole på den pinnen igjen til noe viktig. Du kan formatere den på nytt senere for testing, men en USB-enhet som ble korrupt én gang etter frakobling er i beste fall nå en billig slitasjeenhet. Den tryggeste langsiktige løsningen er kjedelig: kopier de gjenopprettede filene til to steder, og erstatt deretter pinnen.