Trenger råd raskt — datagjenoppretting fra harddisk hjemme

Den eksterne harddisken min sluttet plutselig å vises på datamaskinen min, og den inneholder viktige familiebilder, arbeidsfiler og personlige dokumenter som jeg ikke har sikkerhetskopiert ennå. Jeg prøver å finne ut om det finnes trygge datagjenopprettingstiltak jeg kan prøve hjemme før jeg betaler for en profesjonell tjeneste. Ser etter råd om datagjenoppretting fra harddisk hjemme, hva jeg bør unngå, og om gjenopprettingsprogramvare kan hjelpe.

Jeg har håndtert denne typen diskrot før, og de første minuttene er viktigst. Når filer forsvinner eller HDD-en begynner å oppføre seg rart, slutt å bruke den med en gang. Ikke kopier noe til den. Ikke installer apper på den. Ikke fortsett å rote rundt. Hver ekstra skriving øker sjansen for at de gamle dataene dine blir overskrevet.

Før du kjører gjenopprettingsverktøy, se på hvordan disken oppfører seg. Jeg ville fulgt med på ting som:

1. klikkelyder eller skrapelyder
  2. at disken kobler fra og til igjen
  3. at mapper bruker evigheter på å åpne seg
  4. at disken vises og så forsvinner fra systemet

Hvis jeg så noe av dette, ville jeg også sjekket S.M.A.R.T.-data med et diskverktøy. Dårlige sektorer, lesefeil og helseadvarsler forteller som regel at dette ikke er en enkel feil med sletting.

Hvis HDD-en fortsatt åpnes og du klarer å lese fra den, start med de enkle tingene først.

Sjekk papirkurven. Det høres åpenbart ut, ja, men jeg har sett manglende filer ligge der hele tiden.

Deretter bør du gå gjennom sikkerhetskopisystemet du allerede hadde i gang:

1. Filhistorikk i Windows
  2. Tidligere versjoner i Windows
  3. Time Machine på Mac
  4. OneDrive, Google Drive, Dropbox eller iCloud

Skylagring er verdt å sjekke to ganger. Mange av disse tjenestene beholder slettede filer i sitt eget papirkurvområde i 30 dager, noen ganger lenger.

Hvis ingen av disse gir noe resultat, gå videre til gjenopprettingsprogramvare. Jeg ville startet med Disk Drill. Jeg syntes det var enklere enn noen av de andre verktøyene, og det håndterer slettede filer, formaterte disker, skadede partisjoner og RAW-volumer uten mye oppsett. Forhåndsvisningsfunksjonen hjelper også, siden du kan se om filen fortsatt kan åpnes før du lagrer den.

Den vanlige prosessen ser slik ut:

1. Koble HDD-en til datamaskinen.
  2. Installer Disk Drill på en annen disk, ikke den skadede.
  3. Start det og velg HDD-en med problemet.
  4. Kjør skanningen.
  5. Forhåndsvis det den finner.
  6. Lagre gjenopprettede filer på en annen disk.

Ikke gjenopprett noe tilbake til den samme HDD-en. Jeg gjorde den feilen én gang for mange år siden, og ja, det var en dårlig idé.

En ting til. Hvis disken begynner å klikke mer under skanningen, fortsetter å koble fra eller får hele systemet til å låse seg, stopp der. Koble den fra. Da ser problemet fysisk ut, og å presse fram mer gjør-det-selv-gjenoppretting pleier å gjøre utfallet verre, ikke bedre.

Første ting, bytt ut det enkle før du gjør noe fancy. Mange eksterne disker feiler på grunn av kabelen, USB-porten eller kapslingskortet, ikke selve disken. Prøv:

1. En annen USB-kabel.
  2. En annen port.
  3. En annen datamaskin.
  4. Hvis den har en strømadapter, sjekk den også.

Åpne deretter Diskbehandling på Windows eller Diskverktøy på Mac. Hvis disken vises der med riktig størrelse, er sjansene dine bedre. Hvis den vises som ikke allokert, RAW eller uten filsystem, må du ikke formatere den uansett hva popup-vinduet sier.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer i å stoppe skriving. Jeg er litt uenig i å hoppe rett inn i en lang skanning hvis disken er ustabil. Hvis den fortsetter å koble fra, klon den først, og jobb deretter fra klonen. Tryggere. Mindre belastning på den sviktende disken. Verktøy som ddrescue er glimrende til dette, men de krever litt nerdetålmodighet, skal ikke lyve.

Hvis disken monteres bare i et minutt, kopier mappene med høyest prioritet først. Familiebilder, skattedokumenter, arbeidsfiler. Ikke prøv å hente alle filer samtidig.

Hvis den forblir synlig og kan leses, er Disk Drill et solid alternativ hjemme for datagjenoppretting fra ekstern harddisk. Bruk det på en annen disk, gjenopprett til en annen disk. Ikke tilbake til den samme. Hvis du vil ha en visuell gjennomgang, er denne videoguiden for filgjenoppretting fra ekstern harddisk enkel å følge.

Hvis du hører klikkelyder, slipelyder, eller disken forsvinner hvert par sekunder, stopp. Gjør det selv blir fort risikabelt. På det tidspunktet er et laboratorium det tryggere valget, selv om det suger prismessig.

Før du kjører noe som helst, sjekk Enhetsbehandling på Windows eller Systeminformasjon på Mac, ikke bare Filutforsker/Finder. Hvis stasjonen oppdages på maskinvarenivå, men ikke monteres, peker det mer mot skade på filsystem eller partisjon enn fullstendig død. Litt annet problem, litt andre sjanser.

Jeg er stort sett enig med @mikeappsreviewer og @andarilhonoturno, men jeg ville ikke vært rask med å fortsette å koble den til 20 ganger bare for å se. Folk gjør det og gjør ting verre. Hvis den dukker opp én gang, hent det mest uerstattelige først, ikke de største mappene.

Én ting de egentlig ikke nevnte er selve kabinettet. Mange eksterne HDD-er er bare en vanlig SATA-disk inne i et billig USB-kabinett. Noen ganger dør USB-bro-kortet mens selve disken er helt fin. Hvis du er komfortabel med å åpne det uten å knekke klips eller oppheve noe, kan du ta ut disken og koble den direkte til med en SATA-til-USB-adapter eller dokkingstasjon. Det har reddet meg før. Hvis det derimot er en WD-modell med maskinvarekryptering innebygd i kabinettet, ikke gjør det blindt, fordi dataene kanskje ikke leses riktig utenfor det originale kortet.

Hvis disken også spinner opp, men ber om å initialisere, formatere eller fikse feil, så ignorer det. De veiviserne er ikke vennen din akkurat nå.

Når det gjelder programvare, er Disk Drill et greit valg hvis disken forblir lesbar lenge nok. Jeg ville også sortert de funne filene etter hva som kan forhåndsvises og filtype først, så du kan prioritere raskere. Og hvis du vil ha flere meninger om anbefalinger for den beste programvaren for gjenoppretting av harddiskdata, er den tråden verdt å se på.

Hvis disken er stille og helt død, eller klikker, er hjemmegjenoppretting omtrent over. Da er det laboratorieområde.