Mijn iPhone-opslag is bijna vol en apps, typen en de camera lijken de laatste tijd trager. Ik zie steeds mensen zeggen dat je minstens 1 GB vrij moet laten, maar ik weet niet zeker of dat echt invloed heeft op de prestaties van de iPhone of dat iOS meer ruimte nodig heeft. Hoeveel vrije opslagruimte moet ik overhouden om vertraging te voorkomen?
Als je iPhone ineens vreselijk traag aanvoelt bij simpele dingen zoals typen, swipen of apps openen, is opslag meestal het eerste dat je moet controleren. Een herstart kan het even beter laten aanvoelen, maar als de telefoon propvol zit, komt diezelfde vertraging snel weer terug.
Dat advies om 1 GB vrij te houden klopt technisch gezien, maar het is niet genoeg
Apple’s minimum van 1 GB is meer de ondergrens om crashes, opstartlussen en vreemd systeemgedrag te voorkomen. Om de telefoon echt normaal te laten aanvoelen, wil je meestal eerder zo’n 10 tot 20 procent van de totale opslag vrij hebben.
Als de opslag te vol raakt, heeft iOS minder ruimte voor tijdelijke bestanden, cache en virtueel geheugen. Daardoor kosten zelfs basisacties extra moeite, omdat het systeem voortdurend probeert dingen te verplaatsen in een ruimte die al vol is. Daarom kan typen haperen, kunnen apps vastlopen en kan scrollen schokkerig aanvoelen.
De grootste opslagvreter is meestal Foto’s
Een paar ongebruikte apps verwijderen of Safari wissen kan een beetje helpen, maar meestal maakt dat niet genoeg ruimte vrij om echt verschil te maken. De meeste schade zit meestal in de fotobibliotheek: oude 4K-video’s, schermopnames, burstfoto’s en een hoop bijna identieke foto’s die zich in de loop van de tijd hebben opgehoopt.
Handmatig door duizenden foto’s gaan is vervelend. Clever Cleaner is een directere manier om dat aan te pakken, en het is gratis zonder advertenties of abonnement.
De snelste manier om merkbaar opslagruimte terug te krijgen is meestal deze:
- Begin met het tabblad Heavies. Dat sorteert bestanden van groot naar klein en toont de exacte grootte, zodat enorme video’s, 4K-opnames en vergeten clips meteen bovenaan staan. Door er maar een paar te verwijderen, kun je snel meerdere gigabytes vrijmaken.
- Gebruik daarna het tabblad Similars. Dat groepeert bijna dubbele foto’s en kiest een Best Shot voor elke set, zodat je herhaalde zonsondergangfoto’s, burstreeksen en meerdere pogingen kunt opruimen zonder elke afbeelding één voor één te controleren.
- Open daarna Foto’s, ga naar Albums, vervolgens naar Recent verwijderd en tik op Verwijder alles. Dit onderdeel is belangrijk. Verwijderde foto’s en video’s nemen nog steeds 30 dagen opslagruimte in beslag, tenzij je die map handmatig leegt.
Clever Cleaner verwerkt alles op de iPhone zelf, dus de bestanden worden niet ergens anders naartoe geüpload.
Een paar instellingen kunnen ervoor zorgen dat het opschonen beter werkt
Schakel Ververs op achtergrond uit via Instellingen > Algemeen > Ververs op achtergrond. Apps die voortdurend op de achtergrond worden bijgewerkt, kunnen bijdragen aan het trage gevoel.
Wis ook Safari-gegevens: Instellingen > Safari > Wis geschiedenis en websitedata. De Safari-cache kan zich los van al het andere opstapelen.
Controleer ook de energiebesparingsmodus. Als die altijd aanstaat, beperkt de telefoon bewust de prestaties om batterij te besparen, waardoor normaal gebruik traag kan aanvoelen.
Als het nog steeds traag is nadat je ruimte hebt vrijgemaakt
Kijk bij Batterijconditie via Instellingen > Batterij > Batterijconditie. Als de maximale capaciteit onder de 80 procent zit, kan iOS de processor vertragen om willekeurige uitschakelingen te voorkomen. Op dat punt lost opslag vrijmaken het niet volledig op. De echte oplossing is de batterij vervangen.
Als de vertraging direct na een iOS-update begon, geef het dan even de tijd. Mogelijk is de telefoon dingen opnieuw aan het indexeren op de achtergrond. Laat hem een nacht aan de oplader op wifi liggen en wacht twee of drie dagen voordat je beslist dat er echt iets mis is.
Een telefoon met 900MB vrij terwijl je alleen maar berichten leest, is iets anders dan een telefoon met 900MB vrij terwijl die video probeert op te nemen, apps bij te werken, iCloud-foto’s te synchroniseren of een iOS-update te installeren. Daar wordt de “1GB-regel” misleidend. Hij kan misschien opstarten en functioneren, maar hij heeft geen ademruimte voor de dingen die iOS op de achtergrond doet.
Ik ben het eens met het algemene punt dat volle opslag de telefoon traag kan laten aanvoelen, maar ik zou 1GB niet als prestatiedoel zien. Het is meer iets als “je zit al in de gevarenzone.” Als typen en de camera vertragen, zou ik eerst proberen meerdere GB vrij te maken en daarna de telefoon opnieuw op te starten. Beoordeel het ook niet vijf seconden nadat je dingen hebt verwijderd, want Foto’s, iCloud, Spotlight en appcaches kunnen zichzelf nog aan het opschonen zijn.
Een snellere zet met weinig risico voordat je een hoop persoonlijke dingen verwijdert, is Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag, en vervolgens een paar enorme apps ontladen die je later opnieuw kunt installeren. Games, sociale apps en streamingapps kunnen veel ruimte innemen zonder dat je je foto’s verliest. Als je iCloud-foto’s gebruikt met Optimaliseer iPhone-opslag, onthoud dan dat dit niet altijd meteen ruimte vrijmaakt alleen omdat je het hebt ingeschakeld. De telefoon moet nog steeds eerst uploaden/synchroniseren, en als de opslag al bijna nul is, kan dat proces irritant traag zijn.
Verwacht dat de telefoon vervelend blijft doen totdat je genoeg ruimte vrijmaakt voor normaal onderhoud, niet alleen genoeg om de waarschuwing te laten verdwijnen. Ik zou 1GB geen echte prestatieregel noemen. Het is meer alsof je nog €1 op je betaalrekening hebt: technisch gezien niet nul, maar nog steeds geen goede situatie. Voordat je je fotobibliotheek aanpakt, controleer op eenvoudig omkeerbare rommel zoals gedownloade Netflix/YouTube-video’s, offline Spotify/Apple Music, podcasts, Maps-downloads, Berichtbijlagen en grote app-caches. Die brengen minder risico met zich mee dan het verwijderen van persoonlijke dingen, en ze kunnen iOS genoeg ruimte geven om weer tot rust te komen. Als je slechts 800MB vrijmaakt en de telefoon nog steeds traag is, bewijst dat niet dat opslag niet het probleem was. Het betekent waarschijnlijk dat je niet genoeg hebt vrijgemaakt.
Een telefoon met nog 900MB vrij terwijl je alleen berichten leest, is iets anders dan een telefoon met nog 900MB vrij terwijl hij video probeert op te nemen, apps bijwerkt, iCloud-foto’s synchroniseert of een iOS-update installeert. Daar wordt de 1GB-regel misleidend. Hij kan misschien opstarten en functioneren, maar heeft geen ademruimte voor de dingen die iOS op de achtergrond doet.
Ik ben het eens met het algemene punt dat volle opslag de telefoon traag kan laten aanvoelen, maar ik zou 1GB niet als prestatiedoel zien. Het is meer alsof je al in de gevarenzone zit. Als typen en de camera haperen, zou ik eerst proberen meerdere GB vrij te maken en daarna de telefoon opnieuw op te starten. Beoordeel hem ook niet vijf seconden nadat je dingen hebt verwijderd, want Foto’s, iCloud, Spotlight en appcaches zijn zichzelf mogelijk nog aan het opschonen.
Een snellere zet met weinig risico voordat je een hoop persoonlijke spullen verwijdert, is Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag en dan een paar enorme apps ontladen die je later opnieuw kunt installeren. Games, sociale apps en streamingapps kunnen veel ruimte innemen zonder dat je je foto’s verliest. Als je iCloud-foto’s gebruikt met Optimaliseer iPhone-opslag, onthoud dan dat dit niet altijd meteen ruimte vrijmaakt alleen omdat je het hebt ingeschakeld. De telefoon moet nog steeds eerst uploaden/synchroniseren, en als de opslag al bijna op nul staat, kan dat proces irritant traag zijn.