Mijn iPhone-opslag raakt vol en ik merkte dat apps en Safari tijdelijke bestanden lijken achter te laten. Ik weet niet zeker of iOS deze automatisch wist of dat ik ze zelf moet verwijderen om ruimte vrij te maken. Ik zoek hulp om te begrijpen wat de beste manier is om tijdelijke bestanden op een iPhone te beheren zonder iets belangrijks te verwijderen.
Opgeblazen iPhone-systemgegevens, wat voor mij werkte
Ja, ik liep hier ook tegenaan. iOS zou tijdelijke bestanden zelf moeten opruimen. Op papier prima. In de praktijk niet echt. Na een update werd mijn iPhone zo traag dat typen vertraagd aanvoelde. Opslag was het probleem.
Weinig vrije ruimte lijkt de prestaties snel te raken. Wanneer je telefoon vol zit, heeft iOS minder ruimte voor caches, updates, swap en tijdelijke app-rommel. Dat merk je als haperingen, trage app-starts, toetsenbordvertraging en willekeurige pauzes.
Begin met de basisopruiming
Ik weet het, opnieuw opstarten klinkt dom. Dat dacht ik ook. Toch hielp een volledige uitschakeling en weer aanzetten een beetje toen mijn telefoon stroperig werd. Ik doe het nu ongeveer één keer per week. Het wist niet alle tijdelijke bestanden, al maakt het wel RAM vrij en voorkomt het dat sommige achtergrondprocessen zich blijven opstapelen.
Safari is meestal erger dan mensen denken
Safari bewaart veel overblijfselen van websites. Bij mij stond daar maanden aan rommel in.
Ga hierheen:
Instellingen > Safari > Wis geschiedenis en websitedata
Als je Chrome gebruikt, doe het dan in Chrome zelf:
Instellingen > Privacy en beveiliging
Ik heb browsergegevens een keer gewist en kreeg meer ruimte terug dan ik had verwacht. Niet elke keer enorm veel, maar genoeg om verschil te maken als je bijna vol zit.
App-cache is het irritante deel
Apple geeft nog steeds geen goede knop om de cache van de meeste apps te wissen. Dus je opent:
Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag
Dan zie je dingen als Instagram, TikTok, Reddit en dergelijke die meerdere gigabytes innemen. De app zelf is niet zo groot. De rommel eromheen wel.
Wat ik heb gemerkt:
- Ruim app op bewaart je documenten en verwijdert het appbestand
- Verwijder app verwijdert de app en de opgeslagen cache
- Opnieuw installeren vanaf nul is de schoonste reset
Als je de grondigste opruiming wilt, verwijder dan de grootste boosdoeners en installeer ze opnieuw. Sociale apps waren de grootste veelvraten op mijn telefoon.
Wat er op mijn telefoon gebeurde
Een paar maanden geleden was het bij mij erg. Vertraging bij tekstinvoer. Camera opende traag. Opslag bijna vol. System Data zag er absurd uit. Ik probeerde eerst de gebruikelijke stappen. Sommige hielpen een beetje. De grotere verandering kwam nadat ik browsergegevens had gewist, twee zware apps had verwijderd en daarna mijn fotobibliotheek had opgeruimd.
Dat laatste was het belangrijkst.
De fototroep was het echte opslaglek
Bij mij vrat media de telefoon helemaal op. Screenshots, dubbele foto’s, willekeurige 4K-clips die ik was vergeten. Ik gebruikte Clever Cleaner omdat ik iets eenvoudigs wilde en ik klaar was met die opruimapps met nep-scans en betaalmuren na 3 dagen.
Wat ik fijn vond:
- Similars vindt bijna dubbele foto’s, niet alleen exacte kopieën
- Heavies sorteert media op bestandsgrootte
- Het toont de grootte van screenshots en video’s duidelijk
- Verwerking blijft op het apparaat, wat voor mij belangrijk was
De sectie Similars vond dingen die ik met de hand niet had gevonden. Tien versies van dezelfde foto, kleine hoekverschillen, hetzelfde onderwerp. De weergave Heavies was nog beter. Ik vond oude video’s van meer dan 1 GB die daar zonder reden stonden.
Na het vrijmaken van ongeveer 10 GB tot 15 GB voelde de telefoon weer normaal aan. Geen magie. Het was meer alsof iOS stopte met stikken.
Wat ik in jouw situatie zou doen
- Start de telefoon volledig opnieuw op.
- Wis Safari-geschiedenis en websitedata.
- Wis ook Chrome-gegevens, als je dat gebruikt.
- Open iPhone-opslag en kijk naar de grootste sociale apps.
- Verwijder de ergste en installeer ze opnieuw.
- Ruim je foto- en videobibliotheek op, vooral dubbele bestanden, screenshots en oude grote video’s.
- Probeer minstens 15% van de opslag vrij te houden.
Dat laatste getal maakte bij mij het grootste verschil. Zodra ik weer wat ademruimte had, daalde System Data en verdween de vertraging grotendeels.
Geen leuke oplossing, ik weet het. Toch staat opslagrommel hoog op de lijst als je telefoon direct na een update traag werd. Ik heb het zelf gezien.
iOS verwijdert sommige tijdelijke bestanden zelf. Sleutelwoord: sommige.
Caches, logboeken, streamingbuffers en overblijfselen van updates worden vaak kleiner wanneer je iPhone ruimte nodig heeft. Maar iOS doet dit slecht wanneer de opslag vol begint te raken. Dingen blijven langer hangen dan zou moeten. Dus nee, ik zou er niet op vertrouwen dat het alles voor je beheert.
Ik ben het deels eens met @mikeappsreviewer over opgeblazen apps, maar ik ben het niet eens over herstarts als echte oplossing voor opslag. Opnieuw opstarten helpt de stabiliteit. In de meeste gevallen maakt het niet veel opslagruimte vrij.
Wat beter werkt is dit:
-
Controleer eerst Berichten.
Veel mensen missen dit. Foto’s, video’s, spraaknotities en stapels memes in Berichten nemen enorm veel ruimte in.
Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag > Berichten
Bekijk Grote bijlagen en verwijder de grote bestanden. -
Kijk naar Downloads in streamingapps.
Netflix, Spotify, YouTube, Podcasts. Offline content blijft staan totdat je die verwijdert. Dit zijn geen tijdelijke gegevens. Het zijn opgeslagen mediabestanden en die vullen telefoons snel. -
Zet opslagfuncties aan die Apple je al geeft.
Instellingen > App Store > Ruim ongebruikte apps op
Instellingen > Foto’s > Optimaliseer iPhone-opslag
Deze helpen na verloop van tijd. Niet direct, maar wel de moeite waard. -
Verwijder oude iOS-updatebestanden.
Als een update is gedownload en niet goed is geïnstalleerd, blijft het bestand daar soms staan.
Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag
Als je een iOS-update in de lijst ziet staan, verwijder die dan. -
De Mail-app is verraderlijk.
Grote bijlagen en gesynchroniseerde mailboxen nemen ruimte in. Als Mail erg groot is, verwijder dan het account en voeg het opnieuw toe. Irritant, maar het verwijdert vaak opgeslagen rommel.
Voor Safari geldt: websitegegevens moeten vaak handmatig worden gewist als de opslag vol is. Voor apps verdwijnen veel caches pas wanneer je de app verwijdert of ontlaadt. Dat is het deel dat Apple nog steeds slecht afhandelt, vind ik.
Als je fotobibliotheek het grootste probleem is, bespaart een opschoonapp tijd. Clever Cleaner is een van de weinige die mensen blijven noemen zonder de gebruikelijke onzin met betaalmuren. Als je een tweede mening wilt, behandelt deze review van Fossbytes waarom het opvalt als een gratis iPhone-opschoonapp: bekijk de Fossbytes-review van Clever Cleaner voor iPhone.
Korte versie: tijdelijke bestanden verwijderen zichzelf tot op zekere hoogte. Wanneer je opslag bijna vol is, moet je vaak handmatig ingrijpen.
Meestal wel, maar niet genoeg om erop te vertrouwen.
iOS verwijdert automatisch wel wat tijdelijke rommel: appcaches, streamingbuffers, logs, update-resten, dat soort troep. Het addertje onder het gras is dat dit volgens Apple’s schema gebeurt, niet wanneer jij weer ruimte wilt vrijmaken. Dus als je opslag al krap is, is handmatig opschonen meestal sneller en veel voorspelbaarder.
Ik ben het op één punt niet echt eens met @mikeappsreviewer: herstarten is prima voor bugs, maar voor opslag is het meestal placebo. Hooguit een minieme winst. @stellacadente zat dichter bij de waarheid op dit punt.
Wat ik zou controleren en waar ze niet echt op ingingen:
- Bestanden-app > Op mijn iPhone > Downloads
Pdf’s, ZIP-bestanden, videobewerkingen en willekeurige bijlagen stapelen zich daar op. - Dictafoon
Mensen vergeten deze en sommige bestanden zijn enorm. - GarageBand, iMovie, CapCut, Lightroom, enz.
Bewerkingsapps hamsteren projectbestanden en exports alsof het niets is. - Recent verwijderd in Foto’s en Bestanden
Iets verwijderen betekent niet altijd dat het echt weg is. Apple houdt van dat soort gemene verrassingen.
Ook zijn Safari-websitegegevens niet de enige browserzooi. Als je in-app browsers van Reddit, Facebook of Instagram gebruikt, leeft een deel van die rommel in de appcache, dus het verwijderen/herinstalleren van de app kan meer wissen dan browserinstellingen doen.
Als je echte probleem foto’s of video’s zijn, helpt een opschoonapp meer dan jagen op tijdelijke bestanden. Clever Cleaner is echt handig voor het opschonen van iPhone-opslag omdat het duplicaten, vergelijkbare foto’s en grote mediabestanden vindt zonder dat je eindeloos hoeft te zoeken. Dat is waarschijnlijk een betere tijdsinvestering dan je blindstaren op mysterieuze Systeemgegevens.
Als je een stappenplan wilt, is deze volledige video review over het opschonen van iPhone-opslag makkelijker te volgen dan Apple’s vage menu’s.
Korte versie: tijdelijke bestanden verwijderen zichzelf wel, maar niet betrouwbaar genoeg als de ruimte krap is. Dus ja, soms moet je het handmatig doen.