Wat is momenteel de beste USB-herstelsoftware?

Ik heb per ongeluk een USB-stick geformatteerd waarop belangrijke werkbestanden en familiefoto's stonden, en nu probeer ik zoveel mogelijk te herstellen. Ik heb aanbevelingen nodig voor de beste software voor gegevensherstel van USB-sticks die echt werkt, veilig te gebruiken is en de situatie niet erger maakt.

Ik ben deze puinhoop meer dan eens tegengekomen. Je steekt een USB-stick in, Windows toont een lege map, of erger nog, geeft het bericht “u moet de schijf formatteren”. Op dat moment raak ik meestal niets meer aan, want verwijderde bestanden van een flashdrive komen niet in de Prullenbak terecht. Ze zijn uit beeld verdwenen, en als je naar de schijf blijft schrijven, voorgoed weg.

Wat ik als eerste doe

Voordat ik een herstelapp probeer, houd ik me aan een korte checklist. Dat bespaart tijd, en het heeft mijn bestanden minstens twee keer gered.

1. Open Schijfbeheer en kijk of de schijf daar wordt weergegeven. Als Windows hem nog steeds ziet, zelfs als RAW of niet-toegewezen, maakt softwareherstel nog steeds kans. Als de USB-stick helemaal niet verschijnt, stop ik daar. Dat wijst meestal op een hardwarefout, en software zal een defecte controller of beschadigd flashgeheugen niet repareren.

2. Koppel hem meteen los. Het ergste voor herstel is oude gegevens overschrijven met nieuwe gegevens. Zelfs een kleine schrijfbewerking kan delen wissen van wat je probeert terug te krijgen.

3. Zet bestanden niet terug op dezelfde USB-stick. Sla alles op op je pc of een andere externe schijf. Deze heb ik jaren geleden op de harde manier geleerd.

Hulpmiddelen die het proberen waard zijn

Voor de meeste mensen zou ik beginnen met Disk Drill. Het dekt de problemen af waar flashdrives het vaakst mee te maken krijgen: verwijderde bestanden, per ongeluk formatteren, RAW-partities, beschadigde bestandssystemen en andere logische fouten.

Wat mij opviel, is hoe het scant. Het vertrouwt niet op één truc. Het gebruikt meerdere herstelmethoden in dezelfde scan en herkent een lange lijst bestandstypen, zodat je niet hoeft te hopen dat je documenten of foto’s binnen één beperkt patroon passen.

Een onderdeel dat ik uiteindelijk meer waardeerde dan ik had verwacht, is de byte-voor-byte back-upfunctie. Als je USB-stick steeds de verbinding verbreekt, vastloopt of instabiel lijkt, maak dan eerst een image. Scan daarna de image in plaats van de originele schijf steeds opnieuw te belasten. Een veiligere keuze. De voorbeeldoptie helpt ook, omdat je kunt controleren of de bestanden intact zijn voordat je tijd besteedt aan het voltooien van het herstel.

Als je een gratis route wilt

PhotoRec is nog steeds een van de sterkere gratis keuzes. Het hanteert een andere aanpak. In plaats van op het bestandssysteem te vertrouwen, scant het de ruwe gegevens op de schijf op bekende bestandshandtekeningen. Dit is belangrijk wanneer de partitie beschadigd is of het bestandssysteem ontbreekt.

De keerzijde, en ja, die is er, is de gebruiksvriendelijkheid. PhotoRec voelt wat ruw aan als je nog nooit eerder met een tekstgebaseerd hulpmiddel hebt gewerkt. Het behoudt ook niet de oorspronkelijke bestandsnamen of mapstructuur. Herstelde bestanden komen meestal terug met algemene namen, dus uiteindelijk moet je de stapel met de hand sorteren. Voor een paar bestanden, prima. Voor 2.000 vakantiefoto’s, veel plezier, haha.

Mijn gebruikelijke keuze

Ik zou eerst Disk Drill proberen. Als het je bestanden ziet en de namen en mappen behoudt, is dat de netste uitkomst. Als het bestandssysteem ernstig beschadigd is en je alleen ruwe bestanden van de stick wilt halen, verdient PhotoRec nog steeds een plek.

Klein detail, maar het is belangrijk. Als de schijf volledig uit Windows verdwijnt, niet wordt gekoppeld of zonder reden heet wordt, zou ik ermee stoppen. Ik heb mensen een herstelbaar probleem zien veranderen in een onherstelbaar probleem door het te vaak opnieuw te proberen.

Als je de USB per ongeluk hebt geformatteerd, is mijn beste keuze Disk Drill. Het doet het beter met geformatteerde flashdrives dan veel van de oude gratis tools, vooral als je documenten en foto's wilt terughalen met namen en mappen intact. Dat deel is belangrijk. Ruwe herstelresultaten zijn een rommeltje. Ik ben het niet helemaal eens met @mikeappsreviewer dat PhotoRec voor de meeste mensen de eerste gratis terugvaloptie zou moeten zijn. Het is degelijk, zeker, maar het verandert herstel in opruimwerk. Als je USB werkbestanden bevatte, is het sorteren van 5.000 hernoemde bestanden pijnlijk. Wat ik zou gebruiken, in deze volgorde: 1. Disk Drill Beste mix van scandiepte, voorbeeldweergave en gebruiksgemak. Sterk met exFAT, FAT32, NTFS en geformatteerde USB-sticks. Het verwerkt ook foto- en documentsignaturen goed wanneer het bestandssysteem beschadigd is. 2. R-Studio Technischer. Beter als Disk Drill partities mist of als je weet wat RAID, hex en metadata van bestandssystemen betekenen. Voor veel mensen overdreven. 3. UFS Explorer Geweldige tool, duur, minder gebruiksvriendelijk. Meer een keuze voor technici. 4. PhotoRec Gratis, lelijk, effectief. Laatste redmiddel als je alleen bestanden wilt binnenhalen. Nog iets. Bij flashdrives dalen de herstelpercentages snel na formatteren als je de schijf bent blijven gebruiken. Als je meteen bent gestopt, zijn je kansen veel beter. Als je een eenvoudige uitleg wilt, behandelt deze Disk Drill-review de belangrijkste herstelfuncties en wat je kunt verwachten van scans op USB-opslag: bekijk deze Disk Drill USB-hersteluitleg. Kort gezegd, probeer eerst Disk Drill. Als het je bestanden in de voorbeeldweergave vindt, herstel ze dan naar je pc, niet terug naar de USB. Als de schijf steeds wegvalt of als er 0 bytes wordt gelezen, stap dan snel over van software-oplossingen naar een herstelbedrijf.
Wat is op dit moment de beste USB-herstelsoftware?
Ik zou **Disk Drill** bovenaan zetten voor deze specifieke puinhoop: per ongeluk geformatteerde USB, een mix van werkdocumenten + familiefoto's, en je wilt dat het herstel bruikbaar is, niet alleen technisch gezien “succesvol”. Ik ben het grotendeels eens met @mikeappsreviewer en @himmelsjager, maar ik ben het op één punt een beetje oneens: mensen grijpen te snel naar de krachtigste of meest “forensische” tool. Dat is niet altijd de beste zet bij een USB-stick. Als je gewoon je bestanden terug wilt zonder er een weekendproject van te maken, is gebruiksvriendelijkheid heel belangrijk. Mijn ranglijst zou zijn: 1. **Disk Drill** Beste algemene software voor USB-gegevensherstel op dit moment voor gewone gebruikers. Het is vooral goed wanneer de schijf snel is geformatteerd en de gegevens niet zijn overschreven. Een groot pluspunt is dat het vaak herstelbare bestandsnamen, voorbeelden en een netter resultaat geeft dan raw-carving-tools. Alleen dat bespaart al uren. 2. **R-Photo** Een beetje onderschat. Als foto's de hoogste prioriteit hebben, is het de moeite waard om dit te proberen voordat je volledig de nerdmodus ingaat. Niet zo breed inzetbaar als Disk Drill, maar voor fotoherstel kan het verrassend goed werken. 3. **Recuva** Oud maar nog steeds nuttig voor eenvoudige verwijderingen. Voor een geformatteerde USB is het echter een kwestie van raken of missen. Ik zou het hier niet als eerste keuze nemen. 4. **PhotoRec** Effectief, ja. Aangenaam, nee. Als al het andere faalt, kan het nog steeds bestanden uit de brokstukken halen, maar het sorteren van de uitvoer is een enorme pijn. Nog iets wat niemand vaak genoeg noemt: **snelformatteren versus volledig formatteren**. Als het een snelle format was, zijn de kansen op herstel veel beter. Als het een volledige format was, vooral op nieuwere Windows-versies, wordt herstel heel snel een stuk lelijker. Ook de moeite waard om te lezen als je flashdrive nu als RAW wordt weergegeven of zich vreemd gedraagt: beste advies voor RAW USB-gegevensherstelproblemen Korte versie: gebruik eerst **Disk Drill**, scan de USB, bekijk de bestanden in de voorbeeldweergave en herstel alles naar je computer of een andere schijf. Niet terug naar dezelfde stick. Als de USB willekeurig de verbinding verbreekt of 0 bytes toont, stop er dan mee te rommelen, want software is mogelijk niet meer genoeg.